[openstandaarden] Jabber, "verkracht" door C't... :'-(

Mattias Campe mattias.campe at rug.ac.be
Thu Sep 12 23:06:49 CEST 2002

Kristoff Bonne wrote:
> Gegroet,

> Ik heb thuis de Duitse CT; en -toen ik gisteren dit artikel aan het
> doorbladeren- stond in het overzicht wel degelijk dat jabber op allerlei
> systemen werkte. (Ik heb het artikel zelf wel niet gelezen; enkel even
> het overzicht bekeken).
>
> Lijkt mij gewoon een foutje die -op één of andere manier- in de tekst
> gekropen is. CT staat normaal zeker niet vijandig t.o.v. linux. (Toch
> zeker niet de duitse).

Ja, maar toen ik hen de dag voor eergisteren vroeg of ze eens geen
artikel konden schrijven over Jabber (ik wist toen nog nt dat dit reeds
het thema van de nieuwe C't was) heb ik tot op de dag van vandaag nog
niets terug gehad. Zelfs geen simpele "In ons volgend C't nummer wordt
dit uitvoerig besproken, het ligt te koop in de winkels vanaf ...
september". Dus leek het er mij op alsof ze Jabber niet echt nodig
vonden om te bespreken en toen ik later op die dag die fout op hun
website zag, sloegen bij mij de stoppen door (allez, bij manier van
spreken hé ;) ).

> Je moet nu ook weer niet het effect van één enkel artikel in een
> computer-tijdschrift overschatten hoor. Het is nu niet dat alle
> programmeurs van jabber uit pure depressie gaan stoppen met programeren
> ;-)

Idd, waarschijnlijk (tot heel zeker) dat de Jabber ontwikkelaars niet
gaan stoppen met programmeren, maar zij zijn immers al overtuigd van het
nut van Jabber.
Het gaat om díe lezers die Jabber uitproberen (waarvan ze denken dat het
1 enkele client is), ze proberen die transports uit op de meest bekende
server (stel jabber.org of jabber.com), merken dat het niet werkt
(transports geblokkeerd) en zeggen "Jabber sucks", een volgend artikel
over Jabber zullen ze dan mss gewoon negeren. Zelfs als de transports
werken, dan nog heb je niet echt mega-functionaliteit omdat Jabber nooit
de beste na-aper zal zijn ('k denk dat peer-to-peer file transfer van
Jabber-client nr ICQ-client niet triviaal is). Transports zie ik eerder
als een overgang, niet als een vaste waarde.

En Jabber is ook al eens misbegrepen geweest in het tijdschrift Netwerk
(http://www.netwerk.be), maar toen heb ik er nt op gereageerd, omdat ik
toen zelf maar half wist wat Jabber precies was. Ze hadden het toen ook
over Jabber als client ipv als Instant Messaging Systeem.

Het zal alvast geen kwaad kunnen om eens te e-mailen :), dan weten ze
tenminste dat er effectief Jabber gebruikers zijn! Wie weet wordt het
zelfs nog een geluk bij een ongeluk: artikel is reeds gedrukt (met
begrip "Jabber=client") + vele "klachten"mails => aparte, losse blaadjes
met een artikel over Jabber ("Jabber=IM") = valt enorm op in het
tijdschrift... nu ja, blijven dromen zeker :-/?

> Cheerio! Kr. Bonne.

Mattias.