[openstandaarden] Sun & Staroffice .

Jan Claeys openstandaarden at janc.cjb.net
Wed Sep 18 22:34:27 CEST 2002

At 2002-09-18 21:44, you wrote:

>ISO heeft in 1985(!) SGML als open standaard aangenomen, en enkele
>bedrijven hebben daar software rond gemaakt. Die hele ontwikkeling is
>echter gekilld door het o zo goede Office idee (niet enkel van
>Microsoft, trouwens...)

SGML is op zich niet bruikbaarder als standaard dan XML, het zijn allebei
frameworks voor bestandsformaten...

Het nieuwe Office formaat van MS zal XML zijn, het OOo formaat is XML,
het KOffice formaat is XML en mogelijk zijn er zo nog.  Ik zie daar dus
weinig standaard aan.  (En de vraag is of er ooit 2 hun formaat willen
opgeven om het formaat van de 3e as standaard te aanvaarden...)

De belangrijkste reden waarom SGML nooit veel gebruikt is, is IMHO dat het
te ingewikkeld was voor die tijd.  Wie gaat nu een SGML processor in een
applicatie inbouwen als je maar 0,5 MiB werkgeheugen en een trage CPU ter
beschikking hebt...?

--
Jan Claeys

"Be strict when sending and tolerant when receiving."
RFC 1958 - Architectural Principles of the Internet - section 3.9