[openstandaarden] Sun & Staroffice .

Frank Van Damme frank.vandamme at student.kuleuven.ac.be
Thu Sep 19 00:12:57 CEST 2002

On Wednesday 18 September 2002 21:44, Herman Bruyninckx wrote:

> ISO heeft in 1985(!) SGML als open standaard aangenomen, en enkele
> bedrijven hebben daar software rond gemaakt. Die hele ontwikkeling is
> echter gekilld door het o zo goede Office idee (niet enkel van
> Microsoft, trouwens...)

Enkele comments.

sgml was en is een goed idee maar mankeert op zekere punten wel hier en daar.
Ik vind dus wel degelijk dat office applicaties een serieus "gat" vullen,
LaTeX [1] en docbook zijn fantastisch goed op een aantal punten, 't zijn
enorm krachtige tools, mijn harddisk helt gewoon in mijn kast over naar de
kant waar LaTeX geïnstalleerd is van de pure kracht dat in dat spul huist
maar je vergeet 1 ding:  niet iedereen heeft een graad in
computerwetenschappen. Inefficiënt ICT-gebruik? "Clueless End User" syndroom?
Misschien. Maar volgens mij verlies je je eindeloos in de complexiteit van
dergelijke programmatuur als je alles met sgml wil doen. LaTeX is OK om een
paper in te maken maar probeer zelf maar eens een layout samen te stellen -
duurt eeuwen, en ik vraag me af hoeveel keer je die layout dan moet
recycleren voor je de moeite terugwint door zogezegd efficiënter werken
(non-wysiwyg enz.). Verder wil ik nog een betere manier zien om spreadsheets
te editeren dan wysiwyg - een tekstverwerker is nog geen ganse office suite,
da's ook nog presentatieprogramma en spreadsheet. Wederom is LaTeX goed om
ofwel droge presentaties te maken ofwel met stijlen te werken die (bij
voorkeur door iemand anders) zijn voorgemaakt, in alle geval zal ik pet
kpresenter rapper min of meer ooglijke presentaties ineen mikken waar de
inconsistente layout helemaal niet opvalt :-) . Verder voorzien office suites
doorgaans in een vrij geslaagde integratie in de onderdelen (hoe afgrijselijk
die programmatorisch ook ineen mogen zitten), hetgeen afaik (AFAIK hé! [2])
nog ongezien is in sgml-land. Geen idee of dat theoretisch ook mogelijk is -
waarom bestaat het dan al niet sinds 1986?

Frank

[1] Ja, ik weet dat LaTeX niet op sgml files gebaseerd is.
[2] afaik, want ik heb vandaag al ne kemel me nen dikke bult geschoten ;-)

--
Frank Van Damme
homepage:       www.student.kuleuven.ac.be/~m9917684
jabber (=IM):   yalu at jabber.com