[openstandaarden] Academische kalender 2002-2003

Mark Van den Borre mark at markvdb.be
Fri Sep 20 14:09:43 CEST 2002

Op Fri, 20 Sep 2002 10:47:11 +0200 schreef Johan Vervloet <johan.vervloet at ua.ac.be>:
[...]
> Dit bleek een MS-Word document te zijn.  Ik zou u willen vragen de
> kalender (ook) in een ander formaat beschikbaar te stellen.
(ook) in een Open Standaard formaat beschikbaar te stellen.

> Het Word
> formaat is immers eigendom van Microsoft, en ik kan er dus enkel zeker
> van zijn dat ik het document behoorlijk te zien krijg als ik een
> recente versie van Microsoft Word gebruik.
<bedenking>
Het maakt niet uit welk programma je gebruikt met een bepaald formaat. Al wie het tegendeel beweert houdt je data gevangen.
De basisidee achter OpenStandaarden is het loskoppelen van specificatie en programma. DAT moeten we er instampen.
Nooit stellen "Programma=Formaat" zonder dit zeer duidelijk "gesloten" en "bedrijfseigen" te labelen.
</bedenking>

De structuur achter elk Word-document, het formaat, houdt Microsoft angstvallig geheim. Softwareontwikkelaars hebben dat intussen proefondervindelijk grotendeels achterhaald. Resultaat: produkten als OpenOffice.org en Sun Staroffice kunnen toch het gesloten MS Word-formaat lezen en schrijven. Toch blijven dit tweederangsburgers. Zeer ingewikkelde documenten in het gesloten MS Word-formaat geven ze soms niet perfect weer bij gebrek aan informatie.
U kan dus geen universele toegankelijkheid garanderen tot een tekstdocument als u dat verspreidt in het gesloten MS Word-formaat.

> Als alternatief formaat stel ik pdf voor.  Pdf is een open standaard,
> en bijgevolg veel toegankelijker voor `niet-Microsofters'.
<bedenking>Je zorgt ervoor dat de meeste mensen zich identificeren met de 'Microsofters'. Niet goed...
</bedenking>
Dat kan wel met een alternatief, het pdf-formaat. Het pdf-formaat is een Open Standaard. Gegarandeerd even toegankelijk voor elke computergebruiker.

> Bovendien
> is het niet uitzonderlijk moeilijk om uw Word documenten naar pdf te
> converteren.
Documenten uit het gesloten MS Word-formaat omzetten naar het Open Standaard pdf-formaat is eenvoudig.
(Voeg link naar stap-voor-stap handleiding en Adobe Acrobat toe.)
[...]
> http://gewestpallieter.be/~jvvloet/word (actie tegen word-attachments,
> met aanwijzigen hoe word documenten naar pdf geconverteerd kunnen
> worden)
Voer actie VOOR Open Standaarden, niet TEGEN word-attachments!

Hmm... Deze post ziet er slordig uit. Hij is nog niet af, maar ik moet door... Arrivederci!

Mark

Mark Van den Borre
Noormannenstraat 113
3000 Leuven