[openstandaarden] Verzoekschrift Vlaams Parlement

Rik Boven rboven at boven.net
Thu Sep 26 15:40:22 CEST 2002

Boe

Zal ik me nog eens komen moeien ;)

Voordat je jezelf gaat voorbij lopen stel ik voor dat we eens rustig gaan
samen zitten en de realiteit onder ogen zien.

1. 15.000 handtekeningen halen we zo bij mekaar, alle grootmoeders op de
   wekelijkse markt staan te popelen om te tekenen;
2. En uiteraard zijn wij allemaal bereid om op natte winterdagen van deur
   tot deur te gaan (nerds staan bekend om hun bereidheid om actief de
   handen uit de mouwen te steken);
3. Alle script kiddies willen voor 2. een web pagina maken, ik weet het
   (en bedankt) maar dat is dus niet genoeg;
4. En stel dat we er 15000 halen... wat gaan we dan verzoeken?
5. Ach ja, een kopie van 'wettekst 1022'. Het feit dat het 'wettekst 1022'
   is, en niet 'Wetsvoorstel betreffende het gebruik van open
   communicatiestandaarden door de overheidsdiensten' zegt al genoeg!
6. Ik wil dus zeggen: jullie hebben allemaal dat document gelezen en
   snappen volledig waarom het gaat, waarom het draait? (indien ja, des te
   beter en negeer opmerking 5 en 6);

Ik besef dat dit (te) sarcastisch overkomt. Maar soit, het zat erin, het
moest eruit.

Mijn mening is nog steeds dat voordat we _iets_ ondernemen, dat we eerst
een grondig nadenken. Nadenken niet alleen over 'wat' we wensen te
bekomen, maar ook over 'hoe' we dat gaan doen.

Mijns insziens is al het werk in dossiers.* op dit moment parels voor de
zwijnen. Op de vorige vergadering is gezegd dat we aan de hand van een
aantal criteria een goed dossies-systeem zouden kiezen. Die criteria heb
ik nergens gezien, laat staan dat het huidige systeem daaraan getoestst
is!

En zelfs al voldoet het aan alles, dan is er niet beslist hoe/wat/waarom
we een dossier willen.

OSB is op dit moment nog een vrij grote chaos (sad but true). Ondanks
verscheidene pogingen van een aantal mensen komt daar bijna geen beweging
in. En voordat jullie 'stuurlui' aan wal gaan roepen:
  http://rik.boven.net/presentation/12-aug-2002/

Argh, frustratie!

Kortom, mijn voorstel:
  liggen - kruipen - waggelen - stappen - wandelen - lopen

Rik

PS: ik had waarschijnlijk de soep eerst moeten laten afkoelen voor ze op
te dienen. Maar ja, ze wordt toch nooit zo heet gegeten als ze...

--

 ( Rik Boven ) && ( rik at boven.net ) && ( rik.boven.net )
 (                          42                         )