[openstandaarden] Verzoekschrift Vlaams Parlement

Tijl Vercaemer Skender at VrijZijn.be
Thu Sep 26 16:15:34 CEST 2002

On Thu, 26 Sep 2002, Rik Boven wrote:

> Voordat je jezelf gaat voorbij lopen stel ik voor dat we eens rustig gaan
> samen zitten en de realiteit onder ogen zien.
>
> 1. 15.000 handtekeningen halen we zo bij mekaar, alle grootmoeders op de
>    wekelijkse markt staan te popelen om te tekenen;
> 2. En uiteraard zijn wij allemaal bereid om op natte winterdagen van deur
>    tot deur te gaan (nerds staan bekend om hun bereidheid om actief de
>    handen uit de mouwen te steken);

Ik zei ook dat 15 000 handtekeningen niet realistisch is.  Maar die moeten
we ook niet hebben.  In theorie is 1 handtekening genoeg.  Je
verzoekschrift wordt dan wel behandeld in de commisie, maar ze zijn niet
verplicht om jou uit te nodigen.

> 3. Alle script kiddies willen voor 2. een web pagina maken, ik weet het
>    (en bedankt) maar dat is dus niet genoeg;
> 4. En stel dat we er 15000 halen... wat gaan we dan verzoeken?

Hangt af van de situatie tegen dan: als (waarschijnlijk niet) 1022 het
tegen dan heeft gehaald, vragen we dat de Vlaamse overheid in communicatie
met de burger enkel nog open standaarden gebruikt die door de tegen dan
opgerichte bevoegde federale dienst zijn goedgekeurd.  Heeft 1022 het
tegen dan nog niet gehaald, dan vragen we ze zelf een dienst op te richten
waar standaarden erkend moeten worden voor ze door de Vlaamse overheid
gebruikt mogen worden.

> 5. Ach ja, een kopie van 'wettekst 1022'. Het feit dat het 'wettekst 1022'
>    is, en niet 'Wetsvoorstel betreffende het gebruik van open
>    communicatiestandaarden door de overheidsdiensten' zegt al genoeg!

Jammergenoeg 'wetsvoorstel' en niet 'wet', inderdaad.

> 6. Ik wil dus zeggen: jullie hebben allemaal dat document gelezen en
>    snappen volledig waarom het gaat, waarom het draait? (indien ja, des te
>    beter en negeer opmerking 5 en 6);

Ik heb het gelezen ja.  En net omdat ik daarin heb gelezen dat het enkel
van toepassing zou zijn op de federale overheid, denk ik dat we beter op
verschillende fronten tegelijk in actie schieten.

> Ik besef dat dit (te) sarcastisch overkomt. Maar soit, het zat erin, het
> moest eruit.
>
> Mijn mening is nog steeds dat voordat we _iets_ ondernemen, dat we eerst
> een grondig nadenken. Nadenken niet alleen over 'wat' we wensen te
> bekomen, maar ook over 'hoe' we dat gaan doen.

Het was dan ook maar een voorstel.  Misschien zijn er effectievere
manieren om iets te bereiken.  Maar ik denk dat je met zo'n verzoekschift
wel ergens komt, zeker als we er op voorhand in geslaagd
zouden zijn met verschillende partijen contact op te nemen en hen er
proberen van overtuigen ons verzoekschrift ernstig te behandelen (waartoe
ze inderdaad niet echt verplicht zijn als we die 15 000 niet halen).  Over
hoe we zoiets best concreet aanpakken zouden we misschien tijdens een
volgend vergadering kunnen bekijken?

Tijl

--
        "We got beaten by Linux"  --  Microsoft CEO Steve Ballmer
 .: Tijl Vercaemer - email Skender at VrijZijn.be - jabber tijl at jabber.org :.