Re(2): [openstandaarden] Wereldtop Genève

Tinne Van der Straeten tinne.vanderstraeten at pi.be
Tue Apr 15 12:47:12 CEST 2003

qua timing: stel ik voor om het voor de verkiezingen te doen.  alle
verenigingen maken memoranda op en bezorgen dit aan de kandidaten. je
kan alle kandidaten (of de verkiesbare) mailen, of het aan de
partijsecretariaten bezorgen.  waarom ervoor: dit is belangrijk bij de
regeringsonderhandelingen! (niet dat zo'n onderwerp de
regeringsonderhandeling zal halen, maar je moet als drukkingsgroep zelf
je rol spelen) bovendien zijn partijen voor de verkiezingen veel
ontvankelijker dan erna.

je kan dat na de verkiezingen nog eens herhalen.
wat betreft vlaams decreet: vlaanderen doet nog voort, dus je moet daar
ook gaan lobbyen bij de mensen die daar nu zetelen, velen zullen wel op
de kamerlijsten staan, misschien kan je die een aparte brief sturen
(zij blijven immers nog een jaar in het vlaamse parlement)

agalev heeft redelijk wat jonge kandidaten, ook op verkiesbare
plaatsen. zoals jullie weten heeft jong agalev actie gevoerd rond
linux/openstandaarden.  benader zeker de jonge kandidaten van agalev.

bij agalev staat het in het verkiezingsprogramma (via amendement van
jong agalev)
(op de website agalevmaakthetverschil.be, groene beleidsvoorstellne,
pagina 163
groeten
tinne

115: Computers zijn een belangrijk onderdeel geworden van het leven in
de westerse wereld.  De opgang van ICT heeft de maatschappij sterk
veranderd.  In de kennismaatschappij is toegang tot informatie steeds
belangrijker.  Die informatie wordt veelal digitaal aangeleverd.  Een
onvoorwaardelijke, eenvoudige en gebruiksvriendelijke toegang tot
digitale informatie voor iedereen garanderen.
1. het gebruik van open standaarden.  Door informatie op te slaan in
formaten warvan de interne structuur publiek bekend is, heeft iedereen
de mogelijkheid die informatie te lezen.  Iedereen kan dan ook
softwareprogramma's maken oom bestanden in deze veelgebruikte formaten
te lezen of te schrijven.  Daardoor speelt de concurrentie en hebben
computergebruikers meer keuzevrijheid
2. het gebruik van vrije software.  Vrije software trekt het idee van
de vrijheid van informatie door naar softwareprogramma's.  Vrije
software heeft een open, vrij beschikbare broncode en iedereen heeft
het recht die broncode te bekijken én aan te passen aan de eigen noden.
 Bovendien betaal je bij aankoop enkel de distributiekosten.

De overheid neemt zelf het voortouw door zelf gebruik te maken van open
standaarden.  De overheid neemt bovendien initiatieven om het gebruik
van vrije software in bijvoorbeeld het onderwijs te stimuleren.