[openstandaarden] peiling op site+ succesvolle tests met Mozilla en andere

Mark Van den Borre mark at markvdb.be
Thu Apr 17 18:56:33 CEST 2003

* GRAAG DOORSPELEN AAN DE DAARTOE MEEST GESCHIKTE PERSOON BINNEN E-VRT.
KAN U ME OOK DIENS CONTACTGEGEVENS DOORSTUREN? ALVAST BEDANKT **

Beste,

Mijn naam is Mark Van den Borre. Deze week heeft u me aan de lijn gehad
in verband met de universele toegankelijkheid van www.vrtnieuws.net.

In deze mail:

1. onbelemmerde toegang, wanneer?
2. betrouwbaarheid peiling op www.vrtnieuws.net
3. probleem blinden en "enkel tekst"-site

1. Onbelemmerde toegang

Mijn browser heeft geen enkele moeite met vrtnieuws.net zonder de
kunstmatige beperking van een splitsende browsercheck. Ik fiets nog
steeds om de "enkel tekst"-toegangspoort heen om toegang te krijgen tot
de multimedia-site. Hopelijk raakt dat snel opgelost op een manier die
iedereen kan tevredenstellen. Is het mogelijk daar een termijn op te
plakken? Enkele dagen? Een week?

2. Betrouwbaarheid peiling

Met onderstaande opdracht zou ik de poll op www.vrtnieuws.net kunnen
"bijwerken". Dat heb ik uiteraard niet gedaan!!!

while true; do
curl -d "id=8&articleId=11" -b cookies.txt
http://www.vrtnieuws.net/poll/vote.jsp
done

Samen met een technisch onderlegde minderheid weet ik wel dat het
moeilijk is een min of meer betrouwbaar peilingssysteem op te zetten
zonder de verplichting te registreren.

Jan-met-de-Pet echter heeft geen idee van die "flexibiliteit" van de
huidige peiling. Voor hem is de peiling op de nieuwssite van de openbare
omroep zo betrouwbaar als wat hij van de rest van de (e-)VRT krijgt
aangeboden. En mocht het nu om een schoonheidswedstrijd of een soap
gaan, maar over verkiezingen?

Misschien een korte, duidelijke waarschuwing omtrent de betrouwbaarheid
van het resultaat inbouwen? Of veel programmeertijd investeren in een
meer sluitend systeem?

3. probleem blinden en "enkel tekst"-site

Nogal wat blinden surfen met de tekstgebaseerde webbrowsers lynx en
links, gekoppeld aan een brailleleesregel.
De tekstgebaseerde versie van vrtnieuws.net is voor deze mensen op dit
moment zeer slecht toegankelijk.

* Ze raken niet voorbij de hindernissen browsercheck en snelheidstest.
Waarom trouwens een snelheidstest voor een tekstgebaseerde dienst?

Schermafdrukken in bijlage: lynxblokkeerbijstart.png,
linksblokkeertopsnelheidstest.png, verderopgeenprobleem.png

* Is men als blinde op een of andere manier toch deze test
voorbijgeraakt, dan duikt het volgende probleem al op: frames. In een
grafische webbrowser herkent u deze aan de typische schuifbalken binnen
het browservenster. Het scheept de blinde met een hoop
navigatieproblemen op. Schermafdruk in bijlage: lynxframes.png

Al deze problemen kan u perfect vermijden door de webtechnici de
W3C-richtlijnen voor toegankelijkheid van websites als uitgangspunt mee
te geven. Dat hoeft geen extra moeite te kosten en kan ook op de
multimediale variant worden toegepast.

http://www.w3c.nl/Vertalingen/2000/WAI-WEBCONTENT/volledige-ijkpunt-lijst.html

(W3C, http://w3.org, is de standaardenorganisatie voor het WereldWijde
Web.)

In de hoop u met deze suggesties een dienst te hebben bewezen... en niet
te veel last:-)

Vriendelijke groet,

Mark Van den Borre
VRT-klant