[openstandaarden] Browsers en User-Agent informatie

Philip Paeps philip at paeps.cx
Sun Apr 20 01:24:12 CEST 2003

On 2003-04-19 22:02:08 (+0200), Kristoffel DE GEEST <kristoffel.de.geest at pandora.be> wrote:
> Naar aanleiding van de perikelen met vrtnieuws.net, vraag ik me af waarom in
> het HTTP-protocol (nog) een header met de user-agent informatie staat?

'Vanity'.

Vergelijk met de User-Agent of X-Mailer header die de meeste mailclients en
newsreaders plaatsen.  (De 43 vanity-headers boven foutlook-producties kan je
ook als waarschuwing interpreteren).

> Is dit vandaag (nog) nodig?

Is nooit nodig geweest, maar schrijvers van software plakken graag de naam van
hun software er ergens onder, en sommige gebruikers van sommige software
adverteren er graag mee :-)

> Indien er geen enkele valabele reden meer is, laat ons dan een campagne
> starten om deze af te schaffen bij een volgende release van het
> http-protocol.

Pfff...  Laat gerust wat gerust is, denk ik zo.  Ik zou eerder campagne willen
voeren tegen de knuppels die die headers misbruiken om assumpties te maken
over de capabiliteiten ervan zonder zich eerst even te informeren.

On a related note, het 'browscap' initiatief vind ik eigenlijk wel redelijk
interessant, maar enkel indien _correct_ geïmplementeerd en met een gezond
vangnet voor 'onbekende' browsers:

  <http://www.garykeith.com/browsers/browscap.asp>

> Hiervoor moeten we uiteraard contact zoeken met buitenlandse verenigingen.
> Wat denken jullie?

Ik denk dat we ons niet moeten bezig houden met de schrijvers van standaarden,
maar liever met de (mis)implementeerders van standaarden...

 - Philip

--
Philip Paeps                                          Please don't CC me, I am
philip at paeps.cx                                       subscribed to the list.

  Real programmers drink too much coffee so that they will
  always seem tense and overworked.