[openstandaarden] vrtnieuws.net

Frans Gerbosch Consulting fragerco at fragerco.com
Mon Apr 21 01:53:49 CEST 2003

On Mon, 21 Apr 2003, Kristoffel DE GEEST wrote:

> Het gedrag van de VRT vind ik provocerend, en ze zullen proberen ons zo
> lang mogelijk te tergen.
> Daarom denk ik dat we vastberaden moeten optreden.
> Mijn advies over de vragen in het parlement : go now.
> Hoe zit het met de protestacties aan de poort van de VRT. Als deze
> ludiek en vreedzaam kunnen verlopen, doe ik mee.
>
> Kristoffel

Je moet niet te hard van stapel lopen vind ik.
Geef ze op zijn minst 12 werkdagen om te reageren. Het is en blijft een
overheidsinstelling en daar geldt (uit ervaring) doorgaans dat ze zichzelf
10 werkdagen geven.

Anderzijds ga je weinig geloofwaardigheid creeren als je ze niet ruim de
tijd geeft om te reageren. Tenslotte is op dit moment TV-maken nog steeds
de hoofdtaak van de VRT, niet het hebben van een website.

Dat ze met een en dezelfde moeite (bij een goed uitgeschreven opdracht) de
site meteen voor iedereen toegankelijk hadden kunnen maken weet ik ook,
maar een beetje geduld in het communiceren om deze fouten in het vervolg
niet meer tegen te komen, is een mooie zaak.

Vergeet niet dat de meesten uit onwetendheid de site niet conform maken,
soms omdat ze zich baseren op puur commerci'e'le bronnen. Als wij nu hier
hard tegen aan gaan krijg je een versterkend effect omdat ze zich willen
gaan verdedigen en bij hun (foutieve) bronnen om tegen argumenten gaan
vragen om terug te schieten (en zich naar hoger hand in te dekken), maar
wijs je hen geduldig met wat extra uitleg op het probleem (bv door met een
delegatie hierover rustig te gaan praten) heb je kans dat ze hier goed
naar luisteren en er iets van opsteken.

Doen ze dit niet, dan kan je nog altijd hard gaan slaan...., maar nu hard
gaan slaan, na enkele mailtjes (die niet meer dan kleine speldeprikken
geweest zijn), haalt niets uit..... in tegendeel.....

Als je de wereld wil overtuigen om het anders aan te pakken, is het m.i.
belangrijk in te schatten wat hun huidige beweegredenen zijn om dit niet
te doen of om in te schatten hoe jouw reactie gaat over komen....

Ten slotte gaat het om open standaarden.... en volgens mij is de verbale
dialoog op basis van respect en openheid daar een van..... Maar
schreeuwend voor een poort gaan staan met een resem spandoeken, durf ik
niet bepaald een "open standaard" voor communicatie noemen....
Alleen een rebelse manier om dialoog voor een tijdje moeilijker te maken.

De opdracht van Openstaandaarden is volgens mij in de eerste plaats
sensibilizeren en niet protesteren....

Ik hou het dus liever bij het voorstel van Onno.

Vriendelijke groeten,

Frans Gerbosch

--
<------------------- Frans  Gerbosch  Consulting --------------------->
Frans Gerbosch                                Voice +32/(0)486/58.26.20