[openstandaarden] Trends en softwarepatenten

Mattias Campe mattias.campe at UGent.be
Thu Aug 7 11:33:55 CEST 2003

Herman Bruyninckx wrote:

> Neen... De keuze van links bepaalt je imago voor een zeer groot deel:
> als wij nu eens allemaal links naar Linux websites zouden hosten, wat
> is dan de conclusie van een nieuwe bezoeker?

Idd, maar Linux heeft evenveel te maken met Open Standaarden als eender
welk ander besturingssysteem, dus zou het onterecht zijn om steeds links
nr niet-Linux systemen te weigeren. Linux is iets heel *concreets*,
terwijl swpat eerder een *begrip* is. Je kan swpat natuurlijk concreet
maken dr alle patenten van Microsoft op OSB.be op te sommen en te
beginnen bashen daarop. Dan verlies je je onafhankelijkheid, maar
persoonlijk zie ik nt echt in waarom een link nr de Eurolinux-petitie de
onafhankelijkheid van OSB zou schade toebrengen.

Stel bv. dat je spreekt uit naam van OSB en men vraagt je de mening van
OSB over swpat. Wat ga je dan zeggen? "Sorry, wij willen onafhankelijk
blijven." Terwijl swpat echter wel rechtstreeks Open Standaarden
bedreigen. Beeld je es in dat iemand het gebruik van tags zou
gepatenteerd hebben of het gebruik van namespaces...

Mattias