[openstandaarden] voorstel Persmededeling op enstandaarden

Mattias Campe mattias.campe at UGent.be
Mon Aug 25 13:54:38 CEST 2003

Tijl Vercaemer wrote:

> Deze tekst bevat het stuk over GSM's nog.  Lijkt mij niet aangewezen aangezien
> GSM's verstrikt zitten een een vreselijk kluwen van allerlei patenten van
> verschillende bedrijven...

Idd, heb het es opgezocht en zo is er bv. het A5 algoritme vr de
protectie van data, zodat andere nt zomaar kunnen meehoren.

<quote>
The algorithm used to generate the pseudo-random sequence is called
"A5". The details are shrouded in secrecy. The designers of the
ciphering algorithm claim however that it is so well protected against
eavesdropping that even if someone knows the complete specifications, he
would not be able to listen to the data.
</quote>

Ik zou zelfs ieder hardware-voorbeeld weglaten. Zo zijn er heel wat
DVD-spelers, heel wat GSM-toestellen, GSM-operatoren,... dus lijkt het
alsof dat wel op iets "open" en "patentvrij" gebaseerd moet zijn, omdat
het zo goed verspreid is. Maar bij hardware kun je die kosten
makkelijk(er) doorrekenen dan bij software.

En waarom nt, een vergelijkingske vr wat vr mij de belangrijkste
verschillen zijn tss hardware en software, wat belangrijk is om
softwarepatenten met hardwarepatenten te vergelijken (zou zoiets moeten
opgenomen worden in het persbericht? zal té worden zeker?):

Het immense verschil tussen hardware en software is:
-) bij hardware kun je moeilijk op je eentje die hardware kunt maken
(mijn eigen GSM samensolderen zie ik bv. nog nt doen)
-) extra kosten (bv. dr patenten, gesloten specificaties waar je voor
moet betalen) kun je makkelijk(er) doorrekenen aan de klant (iedereen
die hardware maakt moet het doen, willen ze 100% ondersteuning)
-) een 1-op-1 kopie doe je nt op 1,2,3.

Bij software is het net het tegenovergestelde:
-) je kan makkelijk op je eentje software schrijven
-) extra kosten (bv. dr patenten, gesloten specificaties waar je voor
moet betalen) kun je als *individu* moeilijk op je schouders dragen
(t.o.v. een *bedrijf* die kapitaalkrachtig is).
-) een 1-op-1 kopie doe je ook niet op 1,2,3, je doet het gewoon op "1" :).

mvg
Mattias