[Openstandaarden] verslag debat e-gov congres TMAB

Steven Noels stevenn at outerthought.org
Fri Dec 5 09:28:27 CET 2003

Zoals beloofd aan Wim een korte weergave van mijn deelname in naam van
os.be aan het debat ter afsluiting van het e-gov congres georganiseerd
door TMAB, gisteren 4 december.

- het congres zelf was een behoorlijk succes, 500+ aanwezigen,
verspreid over 3 tracks
- de agenda was een redelijk puinhoop, ik denk dat we met het debat
ongeveer een uur later begonnen zijn dan origineel gepland, en een
aanzienlijk deel van de genodigden was dan ook al vertrokken. Toch denk
ik dat er nog een kleine 100 man in de zaal zat, FWIW.
- onze afvaardiging was niet erg goed kortgesloten geweest met de
moderator (Tim Nagels van Business ICT, fijne knul eigenlijk) - hij
heeft dus wat moeten improviseren om mij aan het woord te laten komen
- het eerste deel van het debat kon weinig in me beroeren, het was een
eerder politiek luik, met vooral Jan Deprest, Frank Robben en Karel
Uyttendaele zelf aan het woord, met af en toe een interventie vanuit
het lokale perspectief door Herman Callens (ook fijne mens) en Jan
Deckers. Ik voelde me niet helemaal op mijn plaats - dit had niks met
implementatie, technologie of whatever te maken - maar met
beleidslijnen, budgetten en meer van dit moois. A la bonheur. :-)
- Tim gooide toen een gefakede publieksvraag in het panel over Open
Source en e-Gov. Hij was dus duidelijk niet gebriefd over het verschil
tussen open source & open standaarden, maar enfin. Ik mocht dus van
start gaan. Punten die ik aangehaald heb: open source kan zorgen voor
lokale tewerkstelling, de ROI studies zijn nog verre van fatsoenlijk
uitgewerkt om te kunnen stellen dat het één of het ander beterkoop is,
overheid moet gehanteerde e-gov protocollen publiek documenteren
teneinde ook kleinere spelers aan de bak te kunnen laten komen, en open
source != free software != patenten != standaarden (ik heb het verschil
tussen die dingen uitgelegd)
- over open standaarden en documenteren ervan had FedICT al constant
zitten zeggen dat ze zichzelf als een soort helpdesk zien om uitleg te
geven rond de standaarden die ze naar voor zouden schuiven
- als voorzetje voor Karl was er de open vraag hoe dat nu zat met
Brussel (de Cocof historie) - mijn stelling was dat positieve
discriminatie pro open source niet kan en mag - enkel economische
argumenten zorgen voor duurzame verankering en een onderbouwde keuze -
daar kon hij zich natuurlijk in vinden (al was hij er natuurlijk van
overtuigd dat enkel proprietary pakketten een waarborg naar de toekomst
bieden)
- over patenten heb ik ook nog wat gesproken - dat vonden mensen minder
boeiend, dacht ik
- in het algemeen werd er erg weinig vanuit het perspectief van de
burger gesproken of geargumenteerd - alleen was de burger niet echt
gerepresenteerd natuurlijk.

Intussen was het 18u voorbij, en werd stillekes aan afgerond.

Achteraf nog wat staan nakaarten met Karl Uyttendaele en Tim Nagels
(thanks Eric for showing up). Hij heeft me bedankt voor het
evenwichtige beeld dat ik rond open source opgehangen heb - dat was
fijn. Ik denk dat onze meningen evenwel mijlenver uiteen liggen (maar
dat zal met scope en schaalgrootte te maken) - mijn gevoeligheden rond
het betrekken van lokale kleinere bedrijven via open source en
standaarden zijn evenwel duidelijk over gekomen.

Verder heeft hij me ook zijn perceptie rond het hele Brusselse open
source gebeuren meegedeeld - ik zou willen voorzichtig, maar duidelijk
concluderen dat er aan beide kanten waarschijnlijk te weinig respect
vertoond is voor elkaars standpunt, en naar mijn bescheiden mening
lijken interpellaties en publieke zittingen me *niet* de geschikte
manier om een standpunt op een rationele manier naar voor te brengen.
Wat dat betreft lijkt me de EU patenten actie een geslaagder geheel.
Het was duidelijk dat Uyttendaele het hele Cocof verhaal niet snel zal
vergeten - op een manier die voor géén van de betrokken partijen zinvol
kan zijn.

That's it - het was een gekke typecasting (openstandaarden.be binnen
zo'n debat, mezelf als vertegenwoordiger), maar ik denk dat we een
goede indruk gemaakt hebben - en rond e-Gov valt nog zoveel te gebeuren
dat minder toegankelijke websites echt het topje van de ijsberg zijn.
;-)

Comments & questions welcome!

Cheers,

</Steven>
--
Steven Noels                            http://outerthought.org/
Outerthought - Open Source Java & XML            An Orixo Member
stevenn at outerthought.org                stevenn at apache.org