[Openstandaarden] Schoten

Andy Goossens andygoossens at pandora.be
Fri Dec 5 12:43:54 CET 2003

On Friday 05 December 2003 11:41, Walter Van Oevelen wrote:
> Site: www.schoten.be
> Browser: Browser Opera 7.11 Build 2887

Idem met Konqueror...
Eigenlijk voor elke browser die niet "micros" of "netsc" in zijn User Agent
heeft staan...

> Je krijgt dan een JavaScript Alert:
>
>   Wasn't aible to figure out your browser flavour...
>   Going to use W3C Dom compliant...
>
> Ik krijg hier gemengde gevoelens bij.
> Je ben eigenlijk blij zijn dat ze W3C kennen en ondersteunen.
> Anderzijds komt dit over als een verwijt omdat je geen IE gebruikt.
>
> Voor de technici: http://www.schoten.be/xoc_lib.js

Duidelijk het gebruik van een pre-made javascript library zonder er verder bij
na te denken. Bovendien zou zo'n javascript "alert(msg)" alleen mogen
voorkomen als je de site maakt, om zo een paar testen te doen. Maar al te
vaak wordt dat gebruikt om ook echte boodschappen te tonen.

Een heel simpele oplossing is de "if(xBV != "no"){alert(txt1 + txt2);}" lijn
compleet weg te laten. In stilte neemt de browser-detectie dan nog wel
plaats, maar wordt de gebruiker er helemaal niet door gestoord. (Ik zie niet
in waarom een doodgewone gebruiker moet weten hoe compliant die site is met
verschillende browsers.)

Als de browserdetectie geen goede compliant browser/DOM-implementatie vindt,
dan komt de gebruiker terecht op help.html. Maar ik denk niet dat die pagina
zelfs bestaat.

Kortom, stuur maar eens een mail naar de webmaster en ik vermoed dat die niet
echt moeilijk gaat doen om die browserdetectie vloeiender te laten verlopen.

--
// Andy Goossens

// Quote of the moment:
You'll feel much better once you've given up hope.