[Openstandaarden] Promotie vrije software?

Steven Noels stevenn at outerthought.org
Mon Dec 8 17:17:09 CET 2003

On Dec 8, 2003, at 4:20 PM, Onno Timmerman wrote:

> Ik vind dit helemaal geen goede zaak van openstandaarden ook advies
> geeft over het gebruik voor of tegen vrije software in de overheid.
> Open standaarden zijn een technisch geralteerde discussie die op zich
> al zeer moeilijk is te voeren. Het heeft bovendien altijd de tendens
> vrije software/open source in het kielzog te hebben. Iets wat niet
> slecht is op zich. Zeker niet op deze mailinglist. Ik vind dat daarom
> openstandaarden het FOSS verhaal positief moet blijven benaderen maar
> neutraal zijn in het al dan niet discussie over het gebruik, verplicht
> [...]

Dit is exact wat ik op het e-gov debat naar voor gebracht heb:
positieve discriminatie is niet (meer) van deze tijd. Open en
proprietary systemen moeten elkaar bekampen met dezelfde handicap.
Standaarden en implementaties hebben raakvlakken (natuurlijk), maar een
niet-conform open/vrij systeem mag geenszins de voorkeur krijgen boven
een niet-conform proprietair systeem omwille van zijn licensie.

</Steven>
--
Steven Noels                            http://outerthought.org/
Outerthought - Open Source Java & XML            An Orixo Member
stevenn at outerthought.org                stevenn at apache.org