[Openstandaarden] MSN-licentie

Peter Vandenabeele peter.vandenabeele at mind.be
Wed Dec 10 08:44:50 CET 2003

On Wed, Dec 10, 2003 at 08:12:12AM +0100, Herman Bruyninckx wrote:

> Inderdaad: de doorsnee leerkracht (laat staan de doorsnee Minister van
> Onderwijs) heeft allemaal geen benul van wat ze met hun ICT allemaal
> aan het aanrichten zijn, op lange termijn... Deze MSN story moet toch
> een belletje doen rinkelen bij sommige overheden? ALs we hen daar een
> beetje bij helpen :-)

Het probleem is echt serieus. Gisteren zag ik nog de lijst met e-mail
adressen van de klas van Kristof (6e leerjaar). 90% van die adressen
was voornaam.achternaam at hotmail.com. Ook bij Sarah (4e middelbaar)
was ze de enige met een niet-hotmail adres (naam at vandenabeele.com),
maar ook dat heeft ze onder sociale druk moeten aanpassen naar hotmail.

Dat betekent dat al die kinderen zich nu al in een Microsoft strategie
inschrijven van nu nog gratis e-mail, aanmaken passport en gewoon worden
aan die User Interface en dan nog heel moeilijk andere alternatieven
verkennen.

Op zich zie ik niet direct waarom Microsoft geen gratis e-mail mag
aanbieden als anderen gratis Linux aanbieden, maar toch is het een
gevaarlijk element (vooral de PassPort strategie haalt de potentiele
klanten voor latere e-business met miljoenen binnen).

Peter