[Openstandaarden] MSN-licentie

Jan Claeys openstandaarden at janc.cjb.net
Wed Dec 10 20:20:11 CET 2003

At 2003-12-10 14:11, you wrote:
 >Eventjes off-topic:
 >Wat ik wel vaker begin te zien is dat ISPs de grootste moeite hebben om
 >alle Hotmail traffiek in goede banen te leiden. De grote hoeveelheid
mails
 >die ze elke dag moeten verwerken levert nogal wat problemen op qua
 >capaciteit. Ik weet dat er bij Telenet een periode is geweest waar de
 >Hotmail-mails enkele dagen vertraging hadden. Ik geloof dat ze dat hebben

 >opgelost door een aparte mailserver op te zetten die zich alleen maar
bezig
 >hield met Hotmail.

> [...]

Die vertragingen zitten bij Hotmail, niet bij de providers.

De Hotmail servers weigeren gewoon meer dan een bepaald quota mails/uur te
aanvaarden per bron-mailserver, waardoor grote providers regelmatig een
hoop mails richting Hotmail moeten queuen tot 't minder druk is ('s
nachts).  Telenet heeft een tijd geleden inderdaad een extra mailserver
ingezet om die Hotmail-queue te "parkeren" zodat het de andere mails niet
kan vertragen.  Mogelijk wordt die nu ook gebruikt om de mails richting
Hotmail te spreiden over meer bron-servers.  In elk geval, voor Microsoft
is dit een "goedkope" oplossing voor hun capaciteits-problemen...

--
Jan Claeys

"Be strict when sending and tolerant when receiving."
RFC 1958 - Architectural Principles of the Internet - section 3.9