[Openstandaarden] `formulieren voor de gewone man/vrouw'

johan at linux.be johan at linux.be
Fri Dec 12 13:22:27 CET 2003

Hallo,

Ik heb hier een concreet probleem, waar ik een open-standaardenoplossing
voor wil vinden.  Als je even tijd hebt, moet je 't maar eens lezen.

Voor onze gewestwerking (chiro) willen wij een soort van database
aanleggen met gegevens over onze plaatselijke chirogroepen (bijv. wie
staat er in leiding, is er speelruimte rond de lokalen, en nog vanalle
andere dingen.  SOM-informatie, voor de kenners ;-)).

Ik heb dus een webform gemaakt, en was van plan daar met php/mysql een
database onder te steken.

Nu stelde iemand de vraag of dat ding op een of andere manier kon
samenwerken met bijv. excel (brr ;-))

Dat heeft mij wel aan het denken gezet.  Want misschien willen de
gebruikers (zijnde de mensen van onze gewestploeg) wel lokaal op hun pc
gegevens aanpassen, zonder via een webform te gaan.

Het leek me interessant de database te kunnen exporteren naar een of
ander open formaat, zodat de gebruikers lokaal aan de data kunnen
werken, en ze dan terug kunnen uploaden (evt. met `concurrency control'
a la cvs).  Maar de vraag is dan.....

  (1) welk formaat gebruik ik
  (2) met welke toepassingen kunnen de gebruikers die gegevens
  aanpassen.

Er zijn zo'n aantal opties.

Ik zou de database kunnen exporteren naar een soort van CSV, die de
gebruiker dan kan openen in bijv. Excel (of uiteraard OpenOffice).
Nadeel is dat de conversie CSV->database stukken moeilijker zal zijn.

Een andere optie is heel de database te `mysqldumpen' naar een file, die
dan door een lokale mysql server terug geopend kan worden, en bewerkt
met een van die mysql-frontends (ik weet dat die bestaan, maar 'k heb ze
nog nooit geprobeerd.)  Nadeel is dat de gebruikers dan lokaal mysql
moeten installeren ('k heb nog geen ervaring met mysql installatie onder
windows)

En waarschijnlijk zijn er nog veel meer.

Hebben jullie misschien suggesties hoe ik dit zou kunnen doen? Het is
niet noodzakelijk dat het systeem mysql blijft gebruiken.  Als we op
onze server 1 kopie van de file met gegevens kunnen bijhouden, die
gedownload en geupload kan worden, dan is dat ook bruikbaar.

Alvast bedankt om dit helemaal te lezen,
Johan