[Openstandaarden] `formulieren voor de gewone man/vrouw'

Herman Bruyninckx Herman.Bruyninckx at mech.kuleuven.ac.be
Fri Dec 12 14:25:08 CET 2003

On Fri, 12 Dec 2003 johan at linux.be wrote:

[...]
> [...]
> database onder te steken.
>
> Nu stelde iemand de vraag of dat ding op een of andere manier kon
> samenwerken met bijv. excel (brr ;-))
>
> Dat heeft mij wel aan het denken gezet.  Want misschien willen de
> gebruikers (zijnde de mensen van onze gewestploeg) wel lokaal op hun pc
> gegevens aanpassen, zonder via een webform te gaan.
>
> Het leek me interessant de database te kunnen exporteren naar een of
> ander open formaat, zodat de gebruikers lokaal aan de data kunnen
> werken, en ze dan terug kunnen uploaden (evt. met `concurrency control'

CSV (Comma separated values): primitief, maar overal bruikbaar en
geschikt voor alle "databases" die uit 1 tabel bestaan. Daaronder valt
Excel dus ook. Maak van de gelegenheid gebruik om hen ondertussen
OpenOffice.org aan te praten :-) In OO.o kan je het spreadsheet
koppelen aan een database.

> Nadeel is dat de conversie CSV->database stukken moeilijker zal zijn.
Waarom? CSV->database is gemakkelijk; andersom is moeilijk, als je
meer dan 1 tabel hebt.

Herman

--
  K.U.Leuven, Mechanical Engineering, Robotics Research Group
<http://people.mech.kuleuven.ac.be/~bruyninc> Tel: +32 16 322480