[Openstandaarden] Re: Windows Refund Day

Vincent Touquet vincent at ulyssis.org
Tue Dec 23 15:39:28 CET 2003

On Tue, Dec 23, 2003 at 03:38:05PM +0100, Onno Timmerman wrote:
>Dit is helemaal niet offtopic. Ik denk juist dat dit een deel is van de
>essentie van openstandaaren. Indien er een grote diversiteit is aan
>software is het een ultieme noodzaak om zoveel mogelijk tot 100%
>openstandaarden te volgen. Anders vlieg je eruit.
>Dat is nou juist de strategie van Microsoft. Zorg voor een Microsoft
>standaard. Ik herinner mij goed hoe Office werd verkocht. Je kon er
>immers overal mee in Windows mee werken. Door dat het een MS standaard
>was/is.

Frappant is ook dat ze nu ineens hun eigen standaard hebben voor vector
graphics. Waarom niet gewoon SVG ?

>Microsoft zou het nooit kunnen volhouden moesten de hardware fabrikanten
>plots open office en andere O.S. opnemen. MS zou zich genoodzaakt voelen
>om de documents structuur van OO te kunnen lezen. Maw nooit geen .DOC
>meer verzenden! Open standaarden worden ook op IT vlak meer en meer een
>economische noodzaak. Terwijl nu MS standaard een noodzaak zijn.

IT is 1 van de enige sectoren die met zo'n frappant monopolie zitten,
terwijl diversiteit net goed is. Binnen een gezonde diverse markt
doen standaarden het goed (kijk bv. naar alle standaarden over moeren
en bouten en machine onderdelen) en helpen ze juist nieuwe initiatieven.
Ik vind het ook wel on topic genoeg :)