[openstandaarden] HTTPMail

Jan Claeys openstandaarden at janc.cjb.net
Sun Feb 2 01:30:10 CET 2003

At 2003-02-01 11:10, you wrote:
>Dus als ik het goed begrijp maakt Hotmail (voor een groot stuk?) gebruik van open standaarden, zonder precies vrij te geven *hoe* ze precies gecombineerd worden om tot het "product" Hotmail komen (wellicht dezelfde methode die ze gebruiken wanneer ze zeggen dat ze xml gaan gebruiken vr MS Office 11). Daarom zegt OpenStandaarden.be "neen" tegen elk gebruikt @hotmail.com adres (en wellicht dat @msn.com ed. daar ook onder vallen; welke e-mail adressen maken eigenlijk gebruik van MS HttpMail?), niettegenstaande ze in de draft van jhttpmail zeggen:

De web-interface van Hotmail.com en MSN.com zijn geen HTTPMail, dat is
enkel de interface die OE gebruikt.
Ik heb trouwens begrepen dat ook de Exchange en Sharepoint servers (een
variant van?) dit protocol zouden ondersteunen, en dat daar toch wel enige
documentatie over beschikbaar is op MSDN.

>"Although there already are other standards for accessing electronic mail stores remotely (POP3, IMAP4), HTTPMail shows great potential to become an additional standard."

Het voordeel van HTTPMail/WebDAV is dat het maar 1 of 2 poorten nodig heeft
(HTTP en/of HTTPS), en zelfs via een normale HTTP proxyserver werkt...

>Is deze veronderstelling correct (vooral met betrekking tot het standpunt van OSB), of denk ik hier teveel zwart-wit?

Misschien dat MS inderdaad liever ziet dat OE voorlopig de enige mail client
is met ondersteuning voor HTTPMail, maar het zou me van de andere kant niet
verwonderen als ze het in de toekomst als een open specificatie zullen
vrijgeven.  Een echt geheim is het immers niet meer, en zo kunnen ze hun
open standaarden-imago wat oppoetsen.

--
Jan Claeys

"Be strict when sending and tolerant when receiving."
RFC 1958 - Architectural Principles of the Internet - section 3.9