[openstandaarden] De toekomst van Openstandaarden.be

Andy Goossens andygoossens at pandora.be
Mon Feb 10 01:56:57 CET 2003

On Sunday 09 February 2003 23:56, TeeCee wrote:
> Ik ben deze namiddag nog tot op FOSDEM gereden om is
> IRL te praten over OpenStandaarden, maar ik heb daar niemand
> gevonden. Heb nog achter jullie gevraagd aan de infobalie,
> maar ze wisten niet waar jullie zaten dus ...

Er was geen standje voorzien voor OpenStandaarden.be, blijkbaar zag niemand
daar echt het nut van in en/of vonden ze de kracht niet om daar te gaan
staan. De flyers waren wel beschikbaar aan de FOSDEM stand (rechts op een
tafel).

De meeste OpenStandaarden.be "hard-core medewerkers" (is dit de correcte
benaming?) waren wel aanwezig op FOSDEM, maar zaten niet geconcentreerd op 1
plek. Daarvoor waren de verschillende presentaties te aantrekkelijk ;-)

Had je trouwens Mark Van den Borre aan de infobalie kunnen vinden en
aangesproken, dan had je meteen een hele uitleg gekregen :-)

Ik heb hier een klein TODO lijstje van zaken die zouden moeten gebeuren. Hoe
sneller hoe beter, en hoe beter hoe... meer tevreden we kunnen zijn...

* Website:
  - Nog formatenpagina's toevoegen/aanpassen? In ieder geval moeten ze nog in
de site gelinkt worden.
  - Nieuw design? Naar mijn mening is de site wat stijfjes qua uitzicht, een
CSS opfrisbeurt doet misschien wonderen...
  - Nieuwsberichten sectie? Voor nieuwsitems zoals "we zullen aanwezig zijn op
FOSDEM", "de regering is gevallen... voor open standaarden", enz...
  - http://dossiers.openstandaarden.be invulling & verwerking van dossiers

* VZW:
  - Status?
  - Voorbereiden op het VZW-zijn. Ons *degelijk* organiseren, zorgen dat er
een duidelijk aanspreekpunt is, ...
  - Ons beter voorbereiden in de toekomst voor gelegenheden waar we kunnen
aanwezig zijn, invloed kunnen uitoefenen, ...
  - Meetings, meetings, meetings, ... Zelfs af en toe een IRC meeting houden
moet zeker eens kunnen.

* (re)acties:
  - De activiteit op de mailing list is de laatste tijd een stuk naar beneden
gegaan. Waarom? De websites zijn in het algemeen amper verbeterd, mensen
gebruiken nog steeds gesloten formaten om data door te sturen, enz... Ik denk
dat vele mensen hier op de mailing list het gevoel hebben dat
OpenStandaarden.be "toch nooit iets wordt". Ze hebben deels misschien gelijk,
want op het moment ziet het er echt niet goed uit. Maar deze groep mensen zou
nooit bij elkaar gebracht zijn mochten ze niet ingezien hebben dat er in de
informaticawereld *dringend* verbetering nodig is, en dat ze daaraan willen
werken. Nu is echter de tijd gekomen om *onszelf* eens te "verbeteren": de
moed terug bij elkaar zoeken om in groep op zoek te gaan naar knelpunten, de
mogelijke oplossingen ervoor te zoeken, en dan een gepaste actie te
ondernemen. 1 van de hoofdredenen dat we een VZW willen worden, is omdat we
in groep veel sterker staan dan iedereen apart. Het is tijd om ook je
steentje toe te dragen, het is tijd voor OpenStandaarden.be! (poging tot
slogan :-))
* Ik weet dat de meesten onder ons niet echt Microsoft fans zijn, maar dat is
nog geen reden om MS constant persoonlijk aan te vallen. Velen onder ons
hebben nog vele van hun producten thuis liggen en gebruiken ze misschien
zelfs nog. Wij proberen hier *niet* het gebruik van hun producten te
ontmoedigen, wij proberen hier *wel* om hun gebruikers aan te zetten tot een
"goed gebruik" daarvan. Iedereen heeft wel een eigen mening over hun
producten, maar daarom moet je niet op een mailing list die zaken met de
grond gelijk maken. Hou die mening daarover best tot jezelf, of tot een
select groepje van mensen die zeker je mening deelt. Wij zullen als
OpenStandaarden.be niet meer serieus worden genomen als ze ons gaan
bestempelen als "MS haters". Iedereen zou toch moeten weten dat als mensen
een groepslid zien, ze zijn eigenschappen zullen veralgemenen naar de hele
groep toe.

Werk aan de winkel dus...

--
// Andy Goossens

// Quote of the day:
In Hollywood, all marriages are happy.  It's trying to live together
afterwards that causes the problems.
		-- Shelley Winters