[openstandaarden] De toekomst van Openstandaarden.be

Frank Van Damme frank.vandamme at student.kuleuven.ac.be
Mon Feb 10 13:53:44 CET 2003

On Monday 10 February 2003 01:56, Andy Goossens wrote:
> [...]

Badges maken voor volgende keer we iets deftigs uithalen.

> Er was geen standje voorzien voor OpenStandaarden.be, blijkbaar zag
> niemand daar echt het nut van in en/of vonden ze de kracht niet om daar
> te gaan staan. De flyers waren wel beschikbaar aan de FOSDEM stand
> (rechts op een tafel).

Ook juist, incl. email adressen en zo verder.

> De meeste OpenStandaarden.be "hard-core medewerkers" (is dit de correcte
> benaming?) waren wel aanwezig op FOSDEM, maar zaten niet geconcentreerd
> op 1 plek. Daarvoor waren de verschillende presentaties te aantrekkelijk
> ;-)

Klopt volkomen! Slechte organisatie. Ik moest me eigenlijk wat meer
bezighouden met dit soort dingen.

> Had je trouwens Mark Van den Borre aan de infobalie kunnen vinden en
> aangesproken, dan had je meteen een hele uitleg gekregen :-)
>

> Ik heb hier een klein TODO lijstje van zaken die zouden moeten gebeuren.
> Hoe sneller hoe beter, en hoe beter hoe... meer tevreden we kunnen
> zijn...
>
> * Website:
>   - Nog formatenpagina's toevoegen/aanpassen? In ieder geval moeten ze
> nog in de site gelinkt worden.

Ook juist, volgens mij is dat iets dat op korte termijn kan. Een kwartiertje
incl. ftp uploads schat ik ;)

>   - Nieuw design? Naar mijn mening is de site wat stijfjes qua uitzicht,
> een CSS opfrisbeurt doet misschien wonderen...

Niet echt noodzakelijk.

>   - Nieuwsberichten sectie? Voor nieuwsitems zoals "we zullen aanwezig
> zijn op FOSDEM", "de regering is gevallen... voor open standaarden",
> enz... - http://dossiers.openstandaarden.be invulling & verwerking van
> dossiers

Ik stel me kandidaat om zo iets te onderhouden, dus als iemand een
nieuwsfeitje weet dat interessant is - drop me a line. Het lijkt me
interessant als 1 persoon zich met zulke dingen bezig houdt.

> * VZW:
>   - Status?
>   - Voorbereiden op het VZW-zijn. Ons *degelijk* organiseren, zorgen dat
> er een duidelijk aanspreekpunt is, ...

Webpagina met informatie over de "core members". Mijn emailadres kan daar op
komen als "hotline".

>   - Ons beter voorbereiden in de toekomst voor gelegenheden waar we
> kunnen aanwezig zijn, invloed kunnen uitoefenen, ...

Ik denk ook aan: "onze eigen kennis met betrekking tot de techniek van
bestandsformaten/protocollen uitbreiden". Als je een deftige argumentatie
wil opbouwen of iemand zinnig advies geven is dat wel een vereiste.

>   - Meetings, meetings, meetings, ... Zelfs af en toe een IRC meeting
> houden moet zeker eens kunnen.

Misschien een idee, maar kunnen we niet afspreken op vaste tijdstippen dat
te doen? irc-en is een kleine moeite, veel mensen hebben een constante
connectie. Ik, Andy, Stefan, Frank (Goubert), en Wim zitten trouwens
frequent op 'ons' irc-kanaal (irc.freenode.net, #openstandaarden). Als
iedereen daar op pakweg dondersdagavond een kijkje gaat nemen kunnen er wel
wat snode plannen beraadslaagd worden.

> [...]
> hebben dat er in de informaticawereld *dringend* verbetering nodig is, en
> dat ze daaraan willen werken. Nu is echter de tijd gekomen om *onszelf*
> eens te "verbeteren": de moed terug bij elkaar zoeken om in groep op zoek
> te gaan naar knelpunten, de mogelijke oplossingen ervoor te zoeken, en
> dan een gepaste actie te ondernemen. 1 van de hoofdredenen dat we een VZW
> willen worden, is omdat we in groep veel sterker staan dan iedereen
> apart. Het is tijd om ook je steentje toe te dragen, het is tijd voor
> OpenStandaarden.be! (poging tot slogan :-))

Veel van onze leden heet een tijdje weinig tijd gehad. Het ding met de
Cursor is zo wat het laatste dat ik gedaan had qua constructiefs.

<KNIP>

--
Frank Van Damme
http://www.openstandaarden.be