[openstandaarden] Certipost antwoord van de minister

Onno Timmerman onno.timmerman at uwmening.be
Mon Feb 10 15:07:51 CET 2003

Via Peter Vanvelthoven heb ik de volgende vraag kunnen stellen aan de
bevoegde minister.

-----
Bent u er van overtuigd dat een openbare dienst voor iedereen vanaf het
zelfde moment toegankelijk moet zijn ? Ook als het om digitale
toepassing gaat?

- Ja natuurlijk.
- Alhoewel Certipost geen openbare dienst uitbaat maar wel een privé
bedrijf is, heeft ook Certipost dezelfde filosofie. nl geen nieuwe
digitale kloof creëren tgv Standaarden.
- Wel zijn er blijkbaar veel misverstanden. Ten eerste zijn die
geviseerde producten van Microsoft Windows gratis voor de gebruiker. De
web browser Explorer kan gratis opgehaald ('downgeload') worden via het
internet. Verder heeft Certipost een aantal onafhankelijke metingen en
markstudies (zie in Fine) waaruit blijkt dat vandaag rond de 95 % van de
internetters deze producten gebruikt. Maar sowieso kan de andere 5 %
deze producten dus gratis downloaden mocht zij dit wensen.

Wat is uw beleid inzake 'open standaarden'? Zult u Certipost en andere
openbare bedrijven aansporen om gebruik te maken van deze standaarden?
- Zoals gezegd is Certipost geen openbaar bedrijf, maar heeft het wel
aandeelhouderstructuur 50% post en 50 % Belgacom. Ik weet dat Certipost
zelf ook ten dele linux gebruikt heeft bij de uitbouw van haar eigen
platformen.
-Maar Certipost maakt vooral diensten voor klanten, en als 95% van die
klanten Microsoft Explorer gebruikt, is het logisch dat Certipost in
eerste instantie haar diensten toegankelijk maakt voor deze gebruikers.
Het tegendeel zou bekritiseerbaar zijn.

Bronnen over brower gebruik.
Hier een lijstje dat moet bewijzen dat 96 % Windows en explorer gebruikt.

--------------------

Wat gaan we hier mee doen. Ik zou graag hebben dat open standaarden één
vaste vertegenwoordiger heeft, zodat ik deze kan uitnodigen bij
besprekingen eventueel voorstellen voor lezingen te geven op kleine
samenkomsten in het parlement. etc... Blijkbaar vindt de minister
concurrentie, openstandaarden, en vrije productkeuze niet belangrijk
genoeg om als aandeelhouder Certipost aan te sporen om open standaarden
te gebruiken!

Onno Timmerman
sp.a studiedienst.

Studie van online ad IP en Adlink zelf 97 %...