[openstandaarden] De toekomst van Openstandaarden.be

Herman Bruyninckx Herman.Bruyninckx at mech.kuleuven.ac.be
Mon Feb 10 19:34:20 CET 2003

On 10 Feb 2003, Kris Luyten wrote:

[...]
> * Slecht zichtbaar aanspreekpunt. Er moet zich iemand opwerpen die
> regelmatig "in de pers" verschijnt met artikels en lezersbrieven namen
> OpenStandaarden.be imho.

Ik schrijf al jaren zulke dingen, en je krijgt ongeveer 1 op de twintig
gepubliceerd. Dus "regelmatig in de pers verschijnen" heb je helemaal
niet onder controle. De journalistieke vuistregel is: pas om de twee
jaar kan je eenzelfde thema aanbrengen, tenzij de actualiteit het anders
beveelt. En geloof me vrij, over open standaarden is niet veel nieuws te
schrijven, zelfs niet om de twee jaar.

> * Persoonlijke opmerking: Ik vind dat er te veel mailinglijsten zijn. Ik
> zou zelf opteren voor 2 lijsten: openstandaarden en website. Ik vond het
> opsplitsen in het begin al niet echt nodig, maar ik vermoed dat de
> meesten liever blijven bij de 5(!) verschillende mailinglijsten. Maar
> toch: verminder ze, zodat het proces toegangkelijker wordt.
Die 5 zijn inderdaad een verschijnsel typisch aan elke groep van geeks.
Maar er wordt er toch maar 1 echt nuttig gebruikt.

> * Ik heb ooit een suggestie gedaan om brief/email wisselingen met
> "schenders" te archiveren. Ik zou in elk geval beginnen met een apart
> publiek beschikbaar archief bij te houden van alle gestuurde emails,
> zodat er "activiteit" kan gemonitored worden.
Hier heb je zo te maken met privacy problemen!

> Ik vind de dossiers sectie veel te gesloten: die login en paswoord
> (another!) maken dat gedeelte niet open genoeg.

Daar ben ik het maar gedeeltelijk mee eens. Voor een open source
software project is het nuttig om helemaal transparant te zijn; als je
aan een document met politieke inslag werkt, dan is het openbaar maken
van een niet-genuanceerd tussenstadium iets dat veel te makkelijk later
tegen je kan (en zal) gebruikt worden. Enkel de "affe" dossiers mogen
publiek zichtbaar zijn.

> Maak een accessibility blacklist met die emails (er is
> ook ergens zo een Nederlandse website).
Privacy...

> * Wat handig zou zijn is een soort Slash pagina waar de laatste
> nieuwtjes ivm toegankelijkheid in Vlaanderen/Belgie kunnen gepost worden
> a la Slashdot.
De traffiek zou veel te laag zijn, en de manuele inspanning veel te
hoog.

> Naast de "reguliere" nieuwtjes van open standaarden zou
> ik daar ook telkens posten als er een actie ergens ondernomen is, of als
> er in een dag/weekblad een artikel verschenen is dat een reactie zou
> moeten genereren.
Te gevaarlijk! Openstandaarden.be moet een super droge site zijn, waar
iemand naar terugkeert voor de kwaliteit van de dossieers, en niet voor
zijn nazi-jagers-gehalte...

> Toch ook opmerken dat er toch wel wat meer bewustzijn is rond open
> standaarden imho (bijv. Agalev jongeren) dan toen ermee begonnen werd.

En hoe je het ook draait of keert, openstandaarden.be heeft daar erg toe
bijgedragen.

Herman
--
  K.U.Leuven, Mechanical Engineering, Robotics Research Group
<http://people.mech.kuleuven.ac.be/~bruyninc> Tel: +32 16 322480