[openstandaarden] De toekomst van Openstandaarden.be

Wouter Verhelst wouter at grep.be
Mon Feb 10 22:36:55 CET 2003

On Mon, Feb 10, 2003 at 01:56:57AM +0100, Andy Goossens wrote:

> Er was geen standje voorzien voor OpenStandaarden.be, blijkbaar zag niemand
> daar echt het nut van in en/of vonden ze de kracht niet om daar te gaan
> staan. De flyers waren wel beschikbaar aan de FOSDEM stand (rechts op een
> tafel).
>
> De meeste OpenStandaarden.be "hard-core medewerkers" (is dit de correcte
> benaming?) waren wel aanwezig op FOSDEM, maar zaten niet geconcentreerd op 1
> plek. Daarvoor waren de verschillende presentaties te aantrekkelijk ;-)

Tja.

> Had je trouwens Mark Van den Borre aan de infobalie kunnen vinden en
> aangesproken, dan had je meteen een hele uitleg gekregen :-)

Maar geen van 'open standaarden' als groep. Niet echt Mark z'n fout,
uiteraard, omdat we zelf geen duidelijke mening hebben...

> Ik heb hier een klein TODO lijstje van zaken die zouden moeten gebeuren. Hoe
> sneller hoe beter, en hoe beter hoe... meer tevreden we kunnen zijn...
>
> * Website:
>   - Nog formatenpagina's toevoegen/aanpassen? In ieder geval moeten ze nog in
> de site gelinkt worden.

Ik ben van mening dat zo'n opsomming niet nuttig is zonder
achterliggende ideeën (zie ook m'n andere mail daaromtrend)

>   - Nieuw design? Naar mijn mening is de site wat stijfjes qua uitzicht, een
> CSS opfrisbeurt doet misschien wonderen...

De colorum et ...

>   - Nieuwsberichten sectie? Voor nieuwsitems zoals "we zullen aanwezig zijn op
> FOSDEM", "de regering is gevallen... voor open standaarden", enz...

We hebben eerst en vooral nood aan inhoud, niet aan zulke zaken. IMHO.

>   - http://dossiers.openstandaarden.be invulling & verwerking van dossiers
>
> * VZW:
>   - Status?
>   - Voorbereiden op het VZW-zijn. Ons *degelijk* organiseren, zorgen dat er
> een duidelijk aanspreekpunt is, ...

Daarvoor heb je geen VZW nodig. Je kunt _perfect_ georganiseerd zijn
*zonder* een VZW-statuut. Het *enige* wat een VZW-statuut je biedt, is
bescherming van persoonlijk eigendom als het misloopt en er geen kwaad
opzet in het spel is.

>   - Ons beter voorbereiden in de toekomst voor gelegenheden waar we kunnen
> aanwezig zijn, invloed kunnen uitoefenen, ...

Ook daarvoor heb je eerst degelijke inhoud nodig.

>   - Meetings, meetings, meetings, ... Zelfs af en toe een IRC meeting houden
> moet zeker eens kunnen.

Niet per sé. Een hevige discussie op een mailinglijst kan ook voldoende
zijn -- maar er moeten dan wel conclusies uit die discussie genomen
worden! Hetzelfde geldt immers voor 'echte' meetings; als je 'gewoon'
samenkomt, en geen verslag opmaakt, geen beslissingen uitvoert, dan
heeft de vergadering geen zin gehad.

> * (re)acties:
>   - De activiteit op de mailing list is de laatste tijd een stuk naar beneden
> gegaan. Waarom? De websites zijn in het algemeen amper verbeterd, mensen
> gebruiken nog steeds gesloten formaten om data door te sturen, enz... Ik denk
> dat vele mensen hier op de mailing list het gevoel hebben dat
> OpenStandaarden.be "toch nooit iets wordt".

Correct, op dit moment denk ik er ook zo over.

> [...]
> want op het moment ziet het er echt niet goed uit. Maar deze groep mensen zou
> nooit bij elkaar gebracht zijn mochten ze niet ingezien hebben dat er in de
> informaticawereld *dringend* verbetering nodig is, en dat ze daaraan willen
> werken. Nu is echter de tijd gekomen om *onszelf* eens te "verbeteren": de
> moed terug bij elkaar zoeken om in groep op zoek te gaan naar knelpunten, de
> mogelijke oplossingen ervoor te zoeken, en dan een gepaste actie te
> ondernemen. 1 van de hoofdredenen dat we een VZW willen worden, is omdat we
> in groep veel sterker staan dan iedereen apart.

Nogmaals: we *zijn* een groep. Een VZW verandert daar niks aan...

> Het is tijd om ook je
> steentje toe te dragen, het is tijd voor OpenStandaarden.be! (poging tot
> slogan :-))

Tja. Zie mijn andere mail ;-)

> * Ik weet dat de meesten onder ons niet echt Microsoft fans zijn, maar dat is
> nog geen reden om MS constant persoonlijk aan te vallen. Velen onder ons
> hebben nog vele van hun producten thuis liggen en gebruiken ze misschien
> zelfs nog. Wij proberen hier *niet* het gebruik van hun producten te
> ontmoedigen, wij proberen hier *wel* om hun gebruikers aan te zetten tot een
> "goed gebruik" daarvan.

ACK.

> Iedereen heeft wel een eigen mening over hun
> producten, maar daarom moet je niet op een mailing list die zaken met de
> grond gelijk maken.

Uiteraard wél als die mailinglijst gaat over het 'goed gebruik' van zo'n
producten, en die producten het 'goed gebruik' daarvan deels of geheel
in de weg staan.

(Niet dat ik wil zeggen dat dat het geval is of zou zijn; ik wilde enkel
nuanceren)

> Hou die mening daarover best tot jezelf, of tot een
> select groepje van mensen die zeker je mening deelt.

Hoeft niet per sé. Alleen moet je je mening genuanceerd kunnen
uitbrengen; dat doe je bijvoorbeeld niet door 'M$' of 'Wind0ws' te
gebruiken, maar wel door onderbouwd uit te leggen *waarom* Microsoft
Word zo'n slechte tekstverwerker is of zou zijn, met steekhoudende
argumenten.

> Wij zullen als
> OpenStandaarden.be niet meer serieus worden genomen als ze ons gaan
> bestempelen als "MS haters". Iedereen zou toch moeten weten dat als mensen
> een groepslid zien, ze zijn eigenschappen zullen veralgemenen naar de hele
> groep toe.

Uiteraard. En...

> Werk aan de winkel dus...

... Ook uiteraard. Zowiezo.

--
wouter at grep dot be
"An expert can usually spot the difference between a fake charge and a