[openstandaarden] De toekomst van Openstandaarden.be, try 2

Herman Bruyninckx Herman.Bruyninckx at mech.kuleuven.ac.be
Tue Feb 11 00:15:13 CET 2003

On Mon, 10 Feb 2003, Wouter Verhelst wrote:

> On Mon, Feb 10, 2003 at 10:54:48PM +0100, Herman Bruyninckx wrote:
> [...]
>
> Geweldig. Dat betekent dat ik me vergist heb, en dat er inderdaad wel
> *iets* verwezenlijkt is.
>
> Maar wees eerlijk: is dit voldoende?

Dat is moeilijker te zeggen... En hangt af van de termijn waarop je
resultaat wil. En wat je resultaat noemt :-)
Het is onvoldoende om binnen het jaar open formaten te laten gebruiken
daar waar ze zouden kunnen en moeten gebruikt worden. Het is voldoende
om de mentaliteit van redelijk wat mensen te beinvloeden.

[...]
> Dan moet ik dat gemist hebben.
>
> Dit is volgens mij een slecht idee. Elke groepering van pakweg meer dan
> een twintigtal mensen heeft een 'common ground' nodig waarop gebouwd kan
> worden. Is zoiets niet aanwezig, dan krijg je gegarandeerd
> subgroeperingen die over details anders denken dan andere delen van de
> groep.

Ja, en die common ground is er toch. Maar ik ben het met je eens dat we
die duidelijker mogen definieren. In een real-life vergadering :-)

[..]
> In elk geval is *een* structuur nodig. Heb jij een beter voorstel?

Ik ben niet akkoord met je uitgangspunt: dat we een structuur nodig
hebben.

> Het voorstel dat ik ingediend heb, is opgebouwd rond twee pilonen: de
> lobbyisten die reeds ten dele aanwezig zijn (maar die, in het ideale
> geval, aangevuld worden), en de mensen die zich eerder met de pers gaan
> bezighouden. 'De rest' kan zich in de technische pool gooien, indien ze
> geïnteresseerd zijn, of zich beperken tot 'gewauwel' op de mailinglijst
Hier kan ik het mee eens zijn, maar daar hebben  we geen officiele
structuur voor nodig. Die gaat toch niemand volgen, bij gebrek aan
authoriteit.

[...]
> Openstandaarden, een vereniging ter bevordering van het gebruik van open
> standaarden, heeft de foo-website onder de loupe genomen, en is daarbij
> tot de volgende, verrassende, vaststelling gekomen:

Dit soort dossiers zouden erg nuttig zijn, maar het maken ervan is
arbeidsintensief... Ik hou die dingen zeker niet tegen, maar verwacht
niet dat ze zullen gerealiseerd worden.

Herman

--
  K.U.Leuven, Mechanical Engineering, Robotics Research Group
<http://people.mech.kuleuven.ac.be/~bruyninc> Tel: +32 16 322480