[openstandaarden] De toekomst van Openstandaarden.be, try 2

Frans Gerbosch Consulting fragerco at fragerco.com
Tue Feb 11 17:14:14 CET 2003

On Tue, 11 Feb 2003, Sven Vermeulen wrote:

> Toen OSB opgericht werd was het idee van een VZW vooral omdat zo de regering,
> overheidsbedrijven en anderen meer "geloof" hechten aan de organisatie juist
> omdat ze een juridisch statuut heeft.
>
> Of dat werkelijk zo is is moeilijk te meten, maar het lijkt mij toch wel
> plausibel.

Dit hoeft niet. BIBA Platform (http://www.biba.be) zal vermoedelijk ook
geen vzw worden tenzij na een behoefte studie blijkt dat dit wel opportuun
is op financiele redenen. Hier zitten natuurlijk wel leden van het kabinet
en van de industrie samen aan tafel als een denktank, wat natuurlijk de
situatie anders maakt, maar vanuit het Kabinet wordt er evenzeer
meegewerkt zonder daar een juridische structuur aan te geven.
Het hangt er eerder van af wie er allemaal zijn medewerking aan verleend.
Overtuig nog enkele mensen vanuit de academische wereld die de titel prof
of hoogleraar voeren meer en je hebt echt geen vzw nodig :-)
Het gaat om de inhoud en de invloeden die men kan uitoefenen niet om de
structuur die onder de moterkap zit.
Misschien is dit iets voor Herman ? ;-)

De wet op de vzw's is in die mate gewijzigd dat ik eigenlijk geen
voorstander meer ben, al ben ik zelf door de jaren heen binnen heel wat
vzw's overtuigd actief geweest.

Vriendelijke groeten,

Frans Gerbosch

--
<------------------- Frans  Gerbosch  Consulting --------------------->
Frans Gerbosch                                Voice +32/(0)486/58.26.20