[openstandaarden] De toekomst van Open Standaarden

Wim Stubbe wim at linuxbabe.be
Tue Feb 11 23:22:22 CET 2003

Beste,

ik heb met aandacht de meer dan 60 mails vanavond vlug overlopen.

Er was terechte kritiek, en er zijn een aantal goede punten naar voor
gebracht. Graag zou ik het volgende hierbij verduidelijken.

OSB bestaat uit een aantal 'core members' die besloten hebben dit initiatief
op te starten. OSB is een jonge vereniging met zo mogelijk misschien nog
jongere leden. Dat niet alles even vlot is verlopen en ook niet zoals wij het
in ogen hadden is terecht. Maar ervaring doet men op door uit zijn fouten te
leren.

We waren op een welbepaalde manier gestart, waarvan ik vond dat er wel
degelijk een strategie was. Er was een doel. Alleen wordt dit doel niet vlug
genoeg bereikt. We zouden er kunnen over discussiëren waarom dit zo is. Ik
heb argumenten gezien die steek houden, er zaten ook argumenten tussen die
onterecht zijn. Dit heeft echter weinig zin, we moeten het punt van kritiek
geven verlaten en de kritiek gebruiken om oplossingen te zoeken.

Wat ondertussen wel duidelijk is is dat we niet vlug genoeg vooruit gaan. De
discussie die nu opgestart is op de mailing is een mooie kans om van te
vertrekken. Een aantal mensen hebben effectief een mooie mails opgesteld met
vragen, opmerkingen/kritiek. Deze teksten kunnen ons verder helpen om ons
doel te bereiken.

Laat ons echter het volgende niet vergeten:
Zoals door sommigen opgemerkt is eerst een platformtekst nodig. Er zijn een
aantal basisideeën die gebruikt kunnen worden, en een aantal mensen hebben
kritiek op die basisideeën. Deze kritiek moet bekeken worden en gebruikt om
deze ideëen verder uit te werken.

Verder was er kritiek op het dossier-systeem en een aantal andere zaken. Deze
kritiek is in vele gevallen terecht, maar zonder basistekst en een goede
website zag ik het nut niet in om verdere initiatieven op te starten. We
kunnen niet naar de pers gaan zonder een goede referentie. Lobbywerk valt nog
enigszins mee omdat er informele contacten zijn en de basisidee van OSB wel
goed is. Het feit alleen dat we bestaan en dat deze mailinglist er is om op
concrete vragen te antwoorden in verband met dit onderwerp is vermoedelijk
tot nu toe de belangrijkste bijdrage tot nu toe.

Echter zie ik ook nu weer sommigen dezelfde fout begaan als eerder. Mooie
ideeën maar veel te vroeg. We hebben een basistekst en een website nodig. In
een later stadium kan de basistekst verder uitgewerkt worden naar specifieke
doelgroepen, met ev. presentaties om een voordracht te houden (als daar
iemand interesse in zou hebben). De onderwijs-sector zie ik als een mooi
voorbeeld waar dit nuttig zou zijn. Een voordracht op FOSDEM zou ik zelfs
prachtig vinden. Het zou een mooie oefening zijn voor een kritisch publiek
zodat we onze ideëen kunnen toetsen. Maar pas mogelijk in een later stadium
dus....

Het idee van een blacklist is mogelijk, maar er zijn zoals vermeld risico's.
Wij hebben ons bewust hiervan afzijdig gehouden (of toch voorlopig) omdat dit
het imago van de vereniging negatief kan beïnvloeden. Eenmaal we meer gekend
zijn kan dit eventueel wel, maar dan moet met een aantal aspecten, zoals
privacy, zeker rekening worden gehouden.

Wat ik ook zie is dat nu ineens weer veel threads opgestart worden. Dit zorgt
voor veel lectuur, en dus minder tijd om aan de website en andere nuttige
zaken voor de vereniging te werken. Hierbij lopen we het risico dat een
aantal threads in de digitale bitbucket zullen belanden omdat ze niet op tijd
uitgewerkt kunnen worden. Discussies zijn mooi, maar ze moeten tot iets
leiden.

Na deze plotse toevloed (waar ik tevreden over ben) van mails denk ik dat we
tot de volgende conclusie kunnen komen:

* Er is onduidelijkheid over de definitie van Open Standaarden.
* Er is nog geen voldoende uitgewerkte basistekst.
* De website moet verder afgewerkt worden.

Dit lijken mij de zaken die prioritair behandeld moeten worden en die
besproken kunnen worden op de mailinglist en/of irl.

* De structuur van de vereniging is niet bevredigend.

Ook dit punt kan parallel met de vorige besproken worden. Ik denk dat op de
ml hierover het laatste woord niet gezegd is.

Verder vermoed ik dat een aantal opmerkingen alhoewel terecht pas in een
later stadium behandeld kunnen worden. (Het kan zijn dat ik een paar
essentiele punten vergeten te vermelden ben, maar +60 mails zijn nogal veel
om vanavond in detail te verwerken).

Verder verheugt het mij dat de initiele kritiek omgebogen is tot een
constructieve discussie.

Wat ik nu in eerste instantie graag zou zien is een verdere uitwerking van
bovenstaande punten. Er dient op gelet te worden dat niet op alle punten van
kritiek die momenteel boven water gekomen zijn onmiddellijk zal kunnen worden
ingegaan. Anders zal deze mailinglist verwateren in een kakafonie van
meningen, opinies en kritiek, ..., die in de bitbucket beland.........

Waar we momenteel nood aan hebben is een filtering van voorgaande mails. Daar
moeten een aantal punten gekozen worden waarvan ik er een paar hierboven
vermeld heb. Ik zal proberen een samenvatting te maken van de belangrijkste
opmerkingen en eventueel aangeboden oplossingen. We proberen deze in een zo
kort mogelijke tijd op te lossen. Daarna kunnen we de andere opmerkingen
aanpakken en aan het serieuze en vooral aangenamere werk beginnen.

Pas dan zal OSB echt bestaan, en het stadium van mooie ideen en geeks onder
elkaar ontgroeien

mvg,

Wim Stubbe

P.S. Ik probeer zo vlug mogelijk een samenvatting te maken van de voorgaande
mails zodat de belangrijkste bemerkingen niet verloren gaan.