[openstandaarden] Internet voor kinderen

Frank Van Damme frank.vandamme at student.kuleuven.ac.be
Wed Feb 12 01:09:19 CET 2003

On Tuesday 11 February 2003 00:12, paul terweduwe wrote:
> [...]
> Dus het blauwe icoontje moest maar aanwezig zijn op je pc.
>
> 2) als ik als beginnende surfer alles moet aankopen buiten de hardware
> en de internet verbinding, ik om en bij den 2500euro kwijt zou zijn aan
> de software die men allemaal vernoemde zoals tekstverwerking,
> presentatie pakketten, Os windows, anti virus, firewall....etc
>
> 3) na afloop stapte ik naar de dame toe om ze proficiat te wensen maar
> dat ik het spijtig vond dat er niet over openstandaarden werd gepraat en
> alternatieve software zoals bvb Linux als Os en andere browsers buiten

Goede zet!

> Hierover kreeg ik een duidelijk antwoord en dit vond ik echt wel erg
>
> "Ze wist dat het allemaal bestond en dat het in feite wel waar was, maar
> dat ze van haar opdrachtgevers hierover niet mocht praten vanavond".

Wel wel. Wie zijn die opdrachtgevers? Microsoft soms?

> [...]
> de mensen worden dom gehouden en de geldbeugels alleen maar gevuld
> worden.
>
> Op deze manier zal het voor vele mensen onmogelijk worden het prachtige
> internet te leren kennen en er een zekere afschuw ontstaat omtrent al
> die dure software die in feite toch door hun kinderen illegaal  wordt
> gecopieerd.Om dan niet te praten over de veiligheid die niet leek te
> bestaan.
>
> Moeten we dan leren aan onze kinderen hoe men en waar men cracks vind om
> software alsnog toegankelijk te maken voor iederen en in feite hiermee

Ik denk dat de kinderen zichzelf in vrij grote mate zo opvoeden :)

in veel gezinnen zijn het de kinderen - als ze oud genoeg zijn, niet deze
doelgroep als ik het door heb - die computergebruik stimuleren...

Dénk ik. Zou me niet verbazen als er "bij ons" (departement
commuinicatiewetenschappen, kuleuven) hierover al een studie gemaakt is.

> Dit kan toch niet de bedoeling zijn, wat leren ze hieruit ?!
>

> Verstuur deze mail in feite als noodkreet, want is dit allemaal nog
> tolereerbaar ?

Uiteraard niet. Mensen dienen keuzevrijheid te hebben, en hebben recht op
een kwaliteitsvolled digitale communicatie!

> Ik weet dat er veel werk word geleverd, wou jullie alleen deze info even
> kwijt, want ik voelde me tijdens deze info avond en nog meer na haar
> antwoord weer eens geleefd ipv dat we een vrije keuze hebben van
> "surfen".

Voel compleet met u mee! Dit is een mooie kans om onze overtuiginskracht te
testen...

--
Frank Van Damme
http://www.openstandaarden.be