[openstandaarden] Mogelijke definitie standaardenorganisatie

Wouter Vanden Hove wouter.vanden.hove at pandora.be
Wed Feb 19 11:45:14 CET 2003

Er zijn traditioneel twee categorieën van standaarden: "de iure" en "de
facto"-standaarden.
Deze definitie van een standaardenorganisatie  gaat mi. enkel over "de
iure"-standaarden.

Echter zijn internet-technologieën vooral gebaseerd op de facto
standaarden. HTML is een de facto-standaard, net zoals OpenOffice-XML,
Tex, perl, Postscript, TCP,.... Daar komt geen officiële organisatie aan
te pas. Maar ook Java applets, Flash, doc-files kunnen beschouwd worden
als de facto standaarden.

http://e-comm.webopedia.com/TERM/D/de_facto_standard.html
"De facto standaard= A format
<http://e-comm.webopedia.com/TERM/D/format.html>, language
<http://e-comm.webopedia.com/TERM/D/language.html>, or protocol
<http://e-comm.webopedia.com/TERM/D/protocol.html> that has become a
standard <http://e-comm.webopedia.com/TERM/D/standard.html> not because
it has been approved by a standards organization but because it is
widely used and recognized by the industry as being standard."

Naast de iure en de facto, spreken wij steeds over "Open standaarden".
Open standaarden zijn de facto of de iure standaarden die volledig
gepubliceerd en vrij implementeerbaar zijn.

Aangezien Vrije software per definitie steeds volledig gepubliceerd en
vrij implementaarbaar is, voldoet alles ervan automatisch aan open
standaarden.

W.