[openstandaarden] Definitie open standaarden

Philip Paeps philip at paeps.cx
Fri Feb 21 14:39:57 CET 2003

On 2003-02-21 12:16:52 (+0100), Sven Vermeulen <sven.vermeulen at rug.ac.be> wrote:
> Mag ik aan de werkgroep die dinsdag instond voor de definitie van "open
> standaard" vragen of ze hun definitie kunnen doormailen? Ik ben bezig met de
> website aan te passen en ik wil onder "Definitie" uiteraard de correcte te
> gebruiken definitie plaatsen.

Ik ben het niet vergeten hoor :-)

Als ik het handschrift van Frank goed ontcijfer (scanner weigert dienst,
grmbl), ging het als volgt:

We dachten aan een 'cascading' definitie in drie lagen:

 o Open Specificatie

   - Specificaties zijn beschikbaar (gratis, online, geen prutsen)
   - Vrij implementeerbaar (niet verwarren met 'vrije implementatie')
   - Voorbeelden: RFCs, MP3,...

 o Vrije Specificatie

   - Een Open Specificatie
   - Vrij van juridische beperkingen (patenten, licenties, ...)
   - Voorbeeld: Ogg

 o Open Standaard

   - Een Vrije Specificatie
   - Geruggesteund door een Standaarden Organisatie
   - Voorbeeld: IETF 'STD's, W3C specs,...

De definitie van 'Standaarden Organisatie' moest nog over gediscusiëerd
worden, maar ik denk dat die ondertussen op de lijst werd gepost.

Wouter, Frank: gelieve aan te vullen :-)

Frank: je bent erin geslaagd om lelijker te schrijven dan ik.  Daar kun je
prijzen mee winnen :-P

 - Philip

--
Philip Paeps                                          Please don't CC me, I am
philip at paeps.cx                                       subscribed to the list.

  BOFH Excuse #236:
    Fanout dropping voltage too much, try cutting some of those little traces