[openstandaarden] MSN

Frank Van Damme frank.vandamme at student.kuleuven.ac.be
Mon Feb 24 20:57:32 CET 2003

On Monday 24 February 2003 17:07, Jan Claeys wrote:
> [...]

Ja. Ze proberen hier msn aan het telefoonnetwerk te koppele, en het
gedeeltelijk te vervangen. Msn is gene open standaard. Jabber bvb is wel een
open standaard (aan het worden).

> Gaat dit over een nieuw eigen VoIP protocol, of gebruiken ze de bestaande
> ITU standaarden (H.323 e.d.)?  Of gaan ze de bestaande standaarden met
> eigen, propriëtaire functies uitbreiden?
> (Lijstje met standaarden etc.:
> <http://www.protocols.com/voip/standards.htm> )

CITAAT: " Het stopt de samenwerking met Voice over IP-telefoniebedrijven als
Callserve, Net2Phone en British Telecom om eigen software voor dit doel in te
zetten. "

Vertaling: ze dumpel de h323 standaard, en gaan dingen over hun proprietair
protocol implementeren. Conclusie: een stap achteruit.

> Wat ik me wel afvraag: in theorie moet elke telecom-operator in België een
> licentie hebben van het BIPT, weet iemand hoe dat dan zit voor VoIP?

Geen idee. Ik denk dat elke telecom-operator wel een voip systeempje kan
opzetten in samenwerking met een isp (belgacom-skynet zou perfect gaan).

--
Frank Van Damme
http://www.openstandaarden.be