[openstandaarden] een belangrijke stap voor Open Source aan de Vlaamse overheden

Mattias Campe mattias.campe at rug.ac.be
Fri Jan 10 16:53:32 CET 2003

Geert De Maerschalck heeft geschreven:
[...] Het belangrijkste doel van V-ICT-OR
> is een grote bijdrage leveren aan een betere en goedkopere dienstverlening
> van die lokale besturen, en dat kan volgens mij door meer en meer over te
> schakelen naar Open Source software.

Om ffkes ietwat te kommaneuken ;):
Je bedoelt waarschijnlijk "Open Source Software... gebaseerd op Open
Standaarden". Want uiteindelijk kun je 200% van je inspanning stoppen in
het implementeren van een kloon van Microsoft Word, dat programma
volledig Open Source maken, maar als puntje bij paaltje komt eigenlijk
nog steeds af te hangen van de *willekeur* van 1 bedrijf (merk wel op
dat je zelfs bij open standaarden sowieso zal afhangen van een
*evoluerende* specificatie, maar wellicht dan zonder die *willekeur*).

Of, om het meer specifiek te maken: elk van die lokale besturen die
V-ICT-OR sympatiseren kun je overtuigen om OpenOffice.org gebruiken,
maar je laat ze enkel opslaan in het .doc, .xls en .ppt formaat.
Misschien is dan zelfs beter om Open Source links te laten liggen, het
gesloten StarOffice te gebruiken (bv. met support), maar wel op te slaan
in het open OOo-formaat.

mvg
Mattias