[openstandaarden] een belangrijke stap voor Open Source aan de Vlaamse overheden

Mattias Campe mattias.campe at rug.ac.be
Mon Jan 13 08:35:41 CET 2003

Sven Vermeulen heeft geschreven:

> Mag ik je erop wijzen dat we ons nog steeds profileren in de ICT-markt en
> niet verder? Ik weet dat je bovenstaande als voorbeeld bedoelt, maar probeer
> eerder software-voorbeelden uit te brengen.

Akkoord, in een échte vergadering is het bierflesje wellicht nt het
ideale voorbeeld. Toch kan een niet-software voorbeeld soms heel wat
meer verheldering brengen dan een software vb, soms is dat een metafoor,
soms kan dat uit een andere tak van de industrie. Ken je bv. het verhaal
van WOORD, WOORD is een speciale bril dat je bij 1 bedrijf kunt kopen,
je kan dan WOORD-brieven lezen. Het probleem is echter... (je kent het
verhaal wellicht al).
Een niet-software voorbeeld kunnen de formaten van enveloppen zijn, ons
Belgisch postsysteem is geoptimaliseerd vr slechts enkele formaten. Als
je daarbuiten valt, dan zul je daarvoor meer moeten betalen. (hmm,
precies wel niet het ideale vb., we hebben immers maar 1 postsysteem).
Een software-vb is wellicht tcp-ip, hoeveel gebruik je dat niet per dag...
Om samen te vatten, wat ik eigenlijk wou zeggen is dat ik denk dat het
belangrijk is om het verschil aan te duiden tussen Open Source Software
en Open Standaarden.

> Ikzelf kan op dit vlak geen voorbeelden brengen. Dit heeft uiteraard te maken
> met persoonlijke overtuiging, maar toch...

Over welk vlak en persoonlijke overtuiging heb je het?

> Mvg,
> 	Sven Vermeulen

mvg
Mattias