[openstandaarden] MS en open standaarden

Herman Bruyninckx Herman.Bruyninckx at mech.kuleuven.ac.be
Wed Jan 22 22:36:51 CET 2003

On Wed, 22 Jan 2003, Onno Timmerman wrote:

> Ik ben benieuwd wat Microsoft onder openstandaarden zal verstaan. Zal het
> volledig open zijn of deels.

Zijn er nu nog mensen die in die val trappen :-)
Office is inderdaad XML gebaseerd, maar het XML schema is volledig
binair en proprietair. Je zal dus onder Linux een Office bestand kunnen
parsen (als je het de-compressie algoritme al zou weten...), maar daarna
er niks mee kunnen doen. Vergelijk het met het hebben van een grammatica
van Oud-Oesbezikstans...

> Vooral het aansprakelijkheid baart me toch wel enige zorgen. De
> vlaamse IT verantwoordelijke wist me te vertellen dat hij absolut niet
> zeker was van vrije software omdat je niet weet wie aansprakelijk was.

Dit is een verkeerde manier van voorstellen: als jij als bedrijf een
contract afsluit met een IT leverancier voor een bepaalde _oplossing_,
dan neemt dat bedrijf de verantwoordelijkheid voor het geheel op.

Herman

--
  K.U.Leuven, Mechanical Engineering, Robotics Research Group
<http://people.mech.kuleuven.ac.be/~bruyninc> Tel: +32 16 322480