[openstandaarden] MS en open standaarden

Jan Claeys openstandaarden at janc.cjb.net
Fri Jan 24 00:37:13 CET 2003

At 2003-01-23 20:54, you wrote:
>Maak je niet ongerust. Microsoft is ook niet aansprakelijk voor haar
>software. Staat heel duidelijk in de licentie-overeenkomst waar je mee
>akkoord gaat, elke keer als je Microsoft-software installeert.

Volgens mij zit het wettelijk ongeveer zo:
Je kan de verantwoordlijkheid voor een product dat je verkoopt nooit
volledig afwijzen in een EULA.  Door zo'n clausule is het wel aan de
koper/gebruiker om te bewijzen dat de maker/verkoper te kwader trouw was.

Een voorbeeld is het geheimhouden van een ernstige fout.
Zie bijvoorbeeld een autofabrikant die een fabricagefout aan de remmen
geheim houdt om de zware kosten voor het vervangen niet te moeten doen.
Als je kan bewijzen dat de fabrikant dit wist maar verzweeg, kan je zeker
schadevergoeding eisen.

--
Jan Claeys

"Be strict when sending and tolerant when receiving."
RFC 1958 - Architectural Principles of the Internet - section 3.9