[openstandaarden] .net

Herman Bruyninckx Herman.Bruyninckx at mech.kuleuven.ac.be
Thu Jan 30 15:19:19 CET 2003

On Thu, 30 Jan 2003, Onno Timmerman wrote:

> In hoevere is .net een open standaard. Eerlijk gezegt begrijp ik het
> verhaaltje van .net en pasport niet zo goed. Het is een onderdeel van
> operation hailstorm.
>
> Mijn vraag, kunnen anderen bedrijven zonder problemen met andere o.s.
> gebruik maken van .net of moet ik naar onze parlementairen stappen en
> zeggen dat passport uit den boze is? Omdat het concurentie vervalsend is?

.Net is niet zomaar een stuk software, Het is een geheel van formaten,
protocols, talen, tools en applicatie software. En Microsoft heeft een
aantal van de stukjes voorgelegd aan standaardisatie-instanties, zoals
bijvoorbeeld de neutrale tussentaal.
Maar er blijven in de huidige MS aanpak nog zoveel van de andere stukjes
niet-ingevuld dat je enkel .Net zal kunnen draaien met MS software (of
third-party die licenties neemt bij MS). En natuurlijk alleen op
Windows.

Er zijn open source implementaties van een aantal .Net dingen aan de
gang (project Mono bijvoorbeeld). Maar de laatste jaren is MS de
grootste software patent-aanvrager geworden in de US, en zijn ze zich
volgens mij aan het klaarmaken om iedereen die .Net op een
onafhankelijke manier wil implementeren voor de rechtbank te dagen met
patenten-claims...

Dit is immers nog de laatste mogelijkheid die ze nog hebben om van vrije
software af te geraken: doodmaken in de rechtbank...

Herman

--
  K.U.Leuven, Mechanical Engineering, Robotics Research Group
<http://people.mech.kuleuven.ac.be/~bruyninc> Tel: +32 16 322480