[openstandaarden] .net

Frank Van Damme frank.vandamme at student.kuleuven.ac.be
Thu Jan 30 15:31:07 CET 2003

On Thursday 30 January 2003 15:19, Herman Bruyninckx wrote:

> .Net is niet zomaar een stuk software, Het is een geheel van formaten,
> protocols, talen, tools en applicatie software. En Microsoft heeft een
> aantal van de stukjes voorgelegd aan standaardisatie-instanties, zoals
> bijvoorbeeld de neutrale tussentaal.
> Maar er blijven in de huidige MS aanpak nog zoveel van de andere stukjes
> niet-ingevuld dat je enkel .Net zal kunnen draaien met MS software (of
> third-party die licenties neemt bij MS). En natuurlijk alleen op
> Windows.

Voor zover ik het heb begrepen draaien al die tools en applicaties onder een
virtueel machien en worden die gedistribueerd als MSIL "binaries" (MSIL
zijnde MS intermediate language). Dus als je een implementatie maakt van de
interpreter of hoe je 't ook wil noemen, loopt dat normaal gezien op elk
machien, tenzij natuurlijk ms de api's weer niet goed documenteerd
(niettegenstaande de protocols, talen en formaten gestandaardiseerd zijn)
en MS's implementatie dus afwijkt van hun eigen standaard.

> Er zijn open source implementaties van een aantal .Net dingen aan de
> gang (project Mono bijvoorbeeld). Maar de laatste jaren is MS de
> grootste software patent-aanvrager geworden in de US, en zijn ze zich
> volgens mij aan het klaarmaken om iedereen die .Net op een
> onafhankelijke manier wil implementeren voor de rechtbank te dagen met
> patenten-claims...

Zit er dik in. Je hebt niks aan een platform onafhankelijk platform, als je
basisfunctionaliteit in spul giet met een pseuso-licentie die in de minder
vrije landen wel eens de gebruiker kunnen verbieden om het op een niet-%S
besturingssysteem te draaien.

> Dit is immers nog de laatste mogelijkheid die ze nog hebben om van vrije
> software af te geraken: doodmaken in de rechtbank...

Wait and see, zou ik zeggen. Ik neem aan dat over dit soort zaken op Fosdem
weer een aardig woordje zal gediscussiëerd worden.

--
Frank Van Damme
http://www.openstandaarden.be