[openstandaarden] uit Emerce(Nl) mailinglist

Ward Vandewege ward at pong.be
Mon Jun 23 10:58:23 CEST 2003

On Mon, Jun 23, 2003 at 03:21:29AM +0200, Frans Gerbosch Consulting wrote:
> * Maandag, 23 Juni 2003 - Open Source niet gebaat bij kopieerheffing
>
> Kopieerheffing holt het auteursrecht uit, zo betoogt de Vereniging
> Open Source Nederland in haar correspondentie met Cedar, de
> koepelorganisatie van de Nederlandse copyright
> clearance-instellingen. Open Source-ontwikkelaars gebruiken het
> auteursrecht om de broncode van hun software te beschermen, niet om
> geld te verdienen. Een kopieerheffing die dient om inbreuk op het
> auteursrecht af te kopen, holt de rechtspositie van de maker uit.
> * http://www.emerce.nl/archives/nieuws/Media_Marketing/15130.html

Ja. Ik ben redelijk geambeteerd met de manier waarop ze dat in Belgie sinds 1
mei efkes ingevoerd hebben voor data-dragers, zomaar zonder enig publiek
debat. Die tax bestond al op audio-cd-r's. De redenering in Belgie is
letterlijk 'als compensatie voor de privaatcopie'; m.a.w., als compensatie
voor de fair-use copies die je volgens de wet mag maken (wel, als je geen
copieerbeveiliging moet omzeilen, in dat geval heb je wel het recht op fair
use, maar niet het recht om dat recht uit te oefenen, zodra de EUCD erdoor
komt).

Ik maak veel digitale fotos. Nu moet ik dus 12 eurocent per opneembaar uur
betalen op cd-r's en cd-rw's die voor 'data' bestemd zijn. Dat geld gaat via
reprobel (denk ik) naar 'de artiest' (da's het enige positieve aan de zaak,
het gaat tenminste NIET naar die bloedzuigers van publicatiehuizen). Dus ik
moet een belasting betalen aan Helmut Lotti als ik cd-r's koop om mijn
zelfgemaakte digitale fotos op te slaan. Ik vind dat nogal straf.

Nu, ik zou het allemaal niet zo erg vinden als deze tax zou betekenen dat
vrij copieren van muziek en films legaal zou zijn. Maar dat is dus hoegenaamd
niet het geval.

Volgens wat ik gelezen heb is dit gebeurd: een paar mensen van Spirit (?)
hebben het idee om het downloaden van muziek etc volledig legaal te maken in
Belgie, via zo'n tax. En dan speculeer ik dat het zo verder gegaan is: De
ministerraad praat daarover, en besluit om dat toch efkes te checken met ons
aller beste vriend Marcel Heymans van IFPI. Die springt uit z'n vel, en
slaagt erin - in z'n normale brutale stijl - om de situatie totaal om te
draaien en te zorgen dat er een nieuwe tax ingevoerd wordt, ZONDER dat er ook
maar iets veranderd wordt aan de download-situatie. En geen mens die erover
rept, behalve 1 klein artikeltje hier:

  http://www.zdnet.be/News.cfm?id=26888

En natuurlijk de publicatie in het staatsblad:

  http://www.just.fgov.be/cgi/article_body.pl?numac=2003011240&caller=list&article_lang=N&row_id=1&numero=1&pub_date=2003-04-30&language=nl&trier=afkondiging&choix1=EN&choix2=EN&tri=dd+AS+RANK+&text1=auteursrecht&pdda=2003&nl=n&pdfa=2003&set1=set+stopfile+%27MON.stp%27&set3=set+character_variant+%27dutch.ftl%27&pddj=01&pdfj=01&pddm=04&pdfm=06&fromtab=+montxt&sql=pd+between+date%272003-04-01%27+and+date%272003-06-01%27++and+%28+text+contains++%28+%27auteursrecht%27%29+++%29

  (of zoek op 'auteursrecht' in 'woorden van de tekst' op de volgende url, en
kies de eerste link):

  http://www.just.fgov.be/doc/rech_n.htm

Voor een uitgebreide studie hierover die 6 EU lidstaten vergelijkt, waaronder
Belgie, zie hier:

  http://www.ivir.nl/publications/other/DRM%20Levies%20Final%20Report.pdf

mvg,
Ward.
- --
Pong.be         -(  "I love the way Microsoft follows standards.  In much  )-
Virtual hosting -(  the same manner that fish follow migrating caribou."   )-
http://pong.be  -(                     -- Paul Tomblin                     )-
GnuPG public key: http://gpg.dtype.org