[openstandaarden] uit Emerce(Nl) mailinglist

Jan Claeys openstandaarden at janc.cjb.net
Mon Jun 23 16:07:40 CEST 2003

At 2003-06-23 15:35, you wrote:
>Piraterij mag niet, maar je moet er wel voor betalen ?

Dit is geen vergoeding voor piraterij, maar voor de privé-kopie.
Staat te lezen in de auteurswet van 1994.

>Is hetzelfde gebeurd met video's (iemand enig idee) ?

Ja ("audiovisuele werken"), maar hoe hoog de taksen daar zijn, weet ik niet.

>Voor zover ik weet stapelt zich dat geld ook maar op,
>en wat gebeurt er dan mee ?
>De populaire artiesten krijgen nog wat extra geld ?

Auteursrechten-verenigingen, uitvoerder-verenigingen, etc.
+ een bepaald percentage naar de overheid, in een fonds dat cultuur moet
subsidiëren of zoiets.

>Burgers die niks verkeerd doen, moeten niet opdraaien
>omdat een paar er een handeltje in maken.

Daar gaat die wet/taks dus niet over.

--
Jan Claeys

"Be strict when sending and tolerant when receiving."
RFC 1958 - Architectural Principles of the Internet - section 3.9