[openstandaarden] CDA antwoord

Onno Timmerman onno.timmerman at s-p-a.be
Wed Jun 25 17:43:45 CEST 2003

Geachte heer Timmerman,

Hartelijk dank voor uw e-mail. Namens de EVP ben ik lid van de
Juridische Commissie in het Europees Parlement en in die hoedanigheid
heb ik mij bezig gehouden met de richtlijn voor software patentabiliteit.

Om de richtlijn is veel te doen, daar ben ik me terdege van bewust. Het
moet echter niet worden vergeten dat deze richtlijn in feite geen grote
noviteit is. De richtlijn tracht een gedeelte van de praktijk die reeds
lange tijd gaande is bij het Europees Octrooibureau (EOB, alwaar 15% van
de aanvragen betrekking heeft op in computers geimplementeerde
uitvindingen) te integreren in EU wetgeving. De richtlijn beoogt een
gelijke basis te bereiken waarop in de Europese Unie octrooien voor
software worden verstrekt.

Ik ben van mening dat dit een goede ontwikkeling is, mits een goede
definitie wordt gevonden van het begrip octrooieerbaarheid. Ik had dan
ook een amendement ingediend op artikel 4 (definitie octrooieerbaarheid)
van het voorstel waarin ik stel dat een in computers geïmplementeerde
uitvinding een technische bijdrage moet leveren. Deze formulering kan
voorkomen dat software wordt gepatenteerd die standaard door veel
ondernemingen wordt gebruikt en die in feit geen noviteit in zichzelf
herbergt (zoals in de VS de praktijk is). Helaas is dit amemdement niet
overgenomen door de juridische commissie.

Momenteel kijkt mijn kantoor kritisch naar het resultaat van de stemming
in de juridische commissie en bezinnen wij ons op de manier waarop kan
worden voorkomen dat de Europese Software markt zal verworden tot een
olichopolie van de grote software aanbieders. Hierbij hebben wij goed
contact met de "open-source ondernemingen". Ik zal mijn best doen om een
voor iedereen acceptabel compromis te bereiken.

Met vriendelijke groet,

Bert Doorn
Lid van het Europees Parlement CDA/EVP