[openstandaarden] Woordje uitleg bij Definitie

Sven Vermeulen sven.vermeulen at rug.ac.be
Sat Mar 1 17:01:19 CET 2003

On Sat, Mar 01, 2003 at 02:38:35PM +0100, Wouter Verhelst wrote:
> Commentaar graag :-)

** Layoutopmerkingen:

\usepackage[a4paper]{geometry}
\setlength{\parindent}{0cm}
\setlength{\parskip}{0.2cm}

** Taal- & Inhoudsopmerkingen:

- Ik zou, als we over open standaarden spreken, geen hoofdletters gebruiken,
  en bij OpenStandaarden.be wel. Dit maakt duidelijker onderscheidt tussen
  wanneer je over de standaard bezig bent of over de organisatie.
  Analoog voor open specificatie en vrije specificatie.
  Ik weet dat dit strijdig is met de huidige tekst op openstandaarden.be,
  maar ook die tekst kan aangepast worden eh :)
- Je spreekt over "teksten, gegevens en andere computerbestanden", misschien
  hier minder die bestanden benadrukken zodat protocollen ook in aanmerking
  genomen kunnen worden.
- s/met zijn financiele/onafhankelijk van zijn financiele/
- s/de ervaring leert ons dat dat/de ervaring leert ons dat dit/
- De laatste paragraaf van het eerste deel klinkt me nogal slecht in de oren.
  Misschien beter iets in de aard van:
  [...]
	Onze definitie van open standaarden garandeert u dat u uw bestanden
	niet enkel met anderen kan uitwisselen, maar tevens met uzelf in de
	toekomst.
  [...]
- Ik zou het paragraaf dat begint met "Merk op dat de term ..." verwijderen.
  Het zelfs vermelden dat iets niet de bedoeling is kan negatief werken.
- In de paragraaf "Om het anders te zeggen" zou ik s/omdat je een/als je een/
  en s/als een deel/omdat een deel/
- Wat betreft die patenten-paragraaf waar een TODO staat ben ik persoonlijk
  niet 100% akkoord, maar zeker niet 100% tegen, integendeel. Ik zou echter
  niet beperken tot patenten die actief verdedigd worden, maar door patenten
  die _duidelijk_ door het bedrijf in kwestie vermeld wordt.
- Je voorbeelden van vrije specificaties (IP e.d.) zijn niet allemaal enkel
  vrij, sommigen zijn zelfs standaarden (bv IP = STD0005, SMTP = STD0010,
  ...)
- De definitie van "standaardenorganisatie" is geinspireerd op de
  ISO-website, meer specificiek "How are ISO standards developed", en met de
  Europese Unie in gedachten (CEN - Europese Commissie voor Standaardisatie)
  Ze werd niet overgenomen uit een tekst aangezien de syllabus die ik eerst
  vermeldde een standaardenorganisatie stukje bij beetje bespreekt.

Mvg,
	Sven Vermeulen

--
	Fighting for peace is like fucking for virginity.