[openstandaarden] Woordje uitleg bij Definitie

Mark Van den Borre mark at markvdb.be
Mon Mar 3 21:57:29 CET 2003

>Hallo,
>
>Ik had vanmiddag een paar uurtjes tijd, dus heb ik me beziggehouden met
>het schrijven van een woordje uitleg bij onze definitie van Open
>Standaarden
>Commentaar graag :-)
De definities van open en vrije specificatie scheppen bij mij verwarring.

Open Specificatie
De specificatie moet gratis, online beschikbaar zijn en vrij implementeerbaar.

Het gif-formaat is toch niet vrij implementeerbaar? Of bedoel je met
implementeerbaar enkel voor studiedoeleinden en niet om te gebruiken
of verspreiden?
Ik dacht dat je onder open specificatie enkel de toestand van voor
'99 kon plakken, toen Unisys zei dat je best een vrije implementatie
mocht bouwen.
Sowieso vind ik gif een ongelukkig voorbeeld, want het lzw-patent
loopt in juni af. Zie http://openstandaarden.be/teksten/gesloten_gif

Wordt er niet eerder iets bedoeld als Macromedia Flash? Daar zijn de
specs van vrijgegeven (ja, onlangs ook van versie 6), maar je kan
verwachten dat er allerlei haken aanzitten in de toekomst. Zoals ze
bij Unisys in het verleden gedaan hebben met de lzw-patenten en het
gif-formaat: "Hahaa, het gif-formaat heeft succes. Nu zullen we dat
eens gaan uitmelken! Naar de hel met de vrije
software-implementaties!"

SVG-formaat is anders ook een mooi voorbeeld van een open
specificatie. Blijkbaar zijn er een paar bedrijven die enkel onder
RAND-voorwaarden hun zaken willen prijsgeven. Om later een
(patent)slag om de arm te houden?
http://www.w3.org/2001/07/SVG10-IPR-statements.html

Vrije Specificatie
De specificatie moet Open zijn (zie hierboven) en moet vrij zijn van
juridische beperkingen (patenten, licenties, ...).

Patentbeperkingen kunnen voor mij niet. Eén enkele licentiebeperking
onder zeer strikte voorwaarden wel. Stel dat ik zomaar de
specificatie kan verkrachten door bewust een scheve implementatie te
bouwen en die toch dezelfde naam te geven. Daar mag een licentie op
de spec van mij wel streng in zijn. Kerberos, MS-Java,...

Ogg Vorbis- en PNG-formaat lijken me perfecte voorbeelden van Vrije
Specificaties.
---
Meer specifiek over je tekst nu:

* Gebruik geen bijzinnen in een tekst die wil verklaren. Werkt verwarrend.
* KORTERE zinnen. Veel zinnen zijn te lang. Meer dan 15 woorden
gemiddeld en 25 maximum is te veel voor een vlot leesbare tekst.
Schrappen en in aparte zinnen opdelen.

* (pagina 2) foutje: Voor de mp3-specificatie is het te betalen: $120
aan ISO, naar wat ik lees.
* (pagina 2) Ik zou zoals Sven zegt de verwijzing naar vrije software weglaten.
* /me vindt het gebruik van voetnoten een prima idee. Ga ik in mijn
teksten ook meer toepassen. Je kan er perfect woorden in verbergen
waar mensen het voor in hun broek doen. "Reverse engineering!" ->
(Mijn ma valt flauw:-)

Ik was ook al even met kleine stukjes en brokjes aan het werk aan een
soortgelijke tekst. Als je het graag hebt, gooi ik het onvolledige
brouwsel online. Het is nog wel onvolledig, natuurlijk. Hij hangt
voorlopig met haken en ogen aan elkaar.

Jouw en mijn tekst naast elkaar leggen kan alleen maar helpen, zo lijkt mij...

Groeten,

Mark
--
Mark Van den Borre