[openstandaarden] Woordje uitleg bij Definitie

Sven Vermeulen sven.vermeulen at rug.ac.be
Tue Mar 4 08:45:24 CET 2003

On Mon, Mar 03, 2003 at 10:57:29PM +0200, Mark Van den Borre wrote:
> Open Specificatie
> De specificatie moet gratis, online beschikbaar zijn en vrij
> implementeerbaar.
[... snip: vraag "vrij" ...]

Hier werd met vrij bedoelt dat de specificatie voldoende moet zijn om een
volledig functionele implementatie te schrijven.

> Patentbeperkingen kunnen voor mij niet. Eén enkele licentiebeperking
> onder zeer strikte voorwaarden wel. Stel dat ik zomaar de
> specificatie kan verkrachten door bewust een scheve implementatie te
> bouwen en die toch dezelfde naam te geven. Daar mag een licentie op
> de spec van mij wel streng in zijn. Kerberos, MS-Java,...

Onafhankelijk van de inhoud van je voorstel ben ik al tegen wegens de
praktische implementatie: als we bepaalde licentievormen toelaten komen er
hier discussies van jewelste ivm een specificatie of deze al dan niet
voldoet aan onze vereisten. Immers kan er lang gediscussieerd worden over
licenties. Indien we licenties gewoonweg niet toelaten is de discussie heel
snel afgesloten: geen interpretatie mogelijk, en dat vind ik persoonlijk zeer
belangrijk.

Ik ben blij dat Kerberos als voorbeeld valt. Kerberos werd door Microsoft
_correct_ geimplementeerd, en uitgebreid met _legitieme_ extensies die er
jammergenoeg voor zorgden dat enkel MS-producten met de MS-implementatie
konden werken.

In welke mate zou de huidige Kerberos-situatie veranderen moest de
Kerberos-specificatie een "restrictie" bevatten die zei dat het protocol op
die en die manier moet geimplementeerd worden? Ik zal je het antwoord al
geven: niet. Immers heeft de Kerberos-specificatie gewoon _niets_ te zeggen
ivm authentificatie. Dit is misschien jammerlijk, maar dit is nu zo. Kerberos
laat gewoon toe dat de authentificatie op eender welke wijze geimplementeerd
wordt.

Moest Kerberos ook authentificatie beschrijven, dan zou de huidige situatie
niet voorgekomen hebben. Maw de fout zit hem in de specificatie, en niet in
het ontbreken van licenties.

Mvg,
	Sven Vermeulen

--
	Fighting for peace is like fucking for virginity.