[openstandaarden] Woordje uitleg bij Definitie

Mark Van den Borre mark at markvdb.be
Tue Mar 4 20:29:37 CET 2003

Op di 04-03-2003, om 16:58 schreef Frank Van Damme:

> Vind de tekst van Wouter (en de aanvullingen erop :) ) goed, maar idd, "vrij"
> implementeerbaar bij open specificatie vervangen we misschien toch beter door
> een passendere term. Met open spec. wordt bedoeld dat het praktisch mogelijk
> is een implementatie te maken (zonder rekening te houden met al dan niet
> bestaan van licentie-copyright-of patentproblemen), dus dat er geen
> *praktisch* belemmering is. . Vrije specificatie betekent dat je geen
> *wettelijke* beperkingen hebt.

We stellen duidelijk drie vragen aan elke specificatie:
1. "Specificatie, ben je gratis online te verkrijgen?" Een "ja" neemt
alle technische beperkingen voor de programmeur weg.
2. "Specificatie, als ik software van je maak, mag ik die dan
verspreiden?" Een "ja" neemt alle juridische beperkingen weg.
3. "Specificatie, ben je aanvaard door een standaardenorganisatie?"

Op dit moment noemen we een "kijken-mag-maar-aankomen-niet"-formaat als
het gif-formaat een open specificatie.
We zijn helemaal niet voor dat formaat, maar toch geven we met "open"
een eenzijdig positief label. Dat gaat verwarring stichten.

Voorstel:
Volgend schema stelt exact dezelfde vragen die we in de definities
gebruikten. Het label dat het op een specificatie plakt, reflecteert
beter ons standpunt. Denk ik.
Het ontneemt het label "open specificatie" aan formaten als gif. Ze
krijgen het label "beperkende publieke specificatie".
Teken hier eens een diagrammetje van, en je merkt dat het heel eenvoudig
is.

* gratis online? ja -> juridische beperkingen? ja -> "beperkende
publieke specificatie" (vb. GIF)
* gratis online? neen -> juridische beperkingen? neen -> "geheime
specificatie" (vb. DOC)
* gratis online? neen -> juridische beperkingen? ja -> "beperkende
geheime specificatie" (iemand een voorbeeld?)
* gratis online? ja -> juridische beperkingen? neen -> bij
standaardenorganisatie? neen -> "open specificatie" (vb. Ogg Vorbis,
Jabber)
* gratis online? ja -> juridische beperkingen? neen -> bij
standaardenorganisatie? ja -> "open standaard" (vb. html)

Sommige mensen zullen dit woordenspel waarschijnlijk uit de hand gelopen
perfectionisme noemen, anderen spijkers-op-laag-water-zoekerij.
Ik heb voor nieuwjaar al een tijdje aan een concrete formatenlijst
gewerkt, zonder genoeg ruggesteun van een stevige definitie. Ik heb toen
ondervonden hoe belangrijk goed afgelijnde definities zijn.

Mark

P.S. Hier is mijn "Uitleg bij de definitie en het waarom"-tekst,
http://markvdb.be/openstandaarden/waaromwathoe.txt
--
Mark Van den Borre
Noormannenstraat 113