[openstandaarden] opdrachtsverklaring: de eindgebruiker?

Tinne Van der Straeten tinne.vanderstraeten at pi.be
Wed Mar 12 08:42:23 CET 2003

dat is zeker een goed idee, maar ik dacht aan een "verklaring" vanuit
de vzw open standaarden zelf dat jullie dan kunnen opsturen naar alle
personen die verkiesbaar zijn, of enkel naar de  verkiesbare kandidaten
of naar de partijen.
ik krijg er zo alle dagen.
je zou zo bv kunnen vragen dat het wetsvoorstel 1022 opnieuw ingediend
wordt
in bijlage een vb, 11 11 11 heeft er ook eentje, zie www.11.be, er zijn
er in alle soorten en alle maten, maar misschien wel een uitgelezen
moment om de vzw bekend te maken bij een aantal politici of politici in
spe
groeten
Tinne

Antwerpen, postdatum

Geachte Voorzitter,

Betreft: memorandum

Hierbij bezorgen wij U met het oog op de federale verkiezingen het
memorandum van onze vereniging.

Dit memorandum is ondermeer gesteund op de principes van duurzame
ontwikkeling zoals men die (wat een aantal juridische aspecten betreft)
terugvindt in het Verdag van Aärhus van 25 juni 1998, dat onlangs door
de verschillende belgische overheden werd geratificeerd. ()

In dit verdrag wordt immers duidelijk gesteld dat duurzame ontwikkeling
enkel kan worden bereikt indien alle burgers op een volwaardige wijze
bij deze ontwikkeling worden betrokken. Concreet moet de gewone
bevolking dus meer rechten krijgen en moeten er aan de overheid meer
plichten worden opgelegd.

Om de hele bevolking op een meer volwaardige wijze bij het democratisch
proces te betrekken lijken, zeker in het licht van voormeld verdrag,
een aantal wetswijzigingen noodzakelijk.

Kan U ons bevestigen dat uw partij bereid is om in de volgende federale
regeerperiode mee te werken aan de realisatie van de 2 concrete
doelstellingen vermeld in dit memorandum, nl. de invoering van een
algemene bestuurswet en de oprichting van administratieve rechtbanken.

Hoogachtend,
namens stRaten-generaal,
(streekvereniging van Bond Beter Leefmilieu)
Geert Lambrechts
Memorandum over participatie en democratie.

In alle democratische landen wordt er voortdurend gestreefd naar een
verfijning van de democratie. Zo stelt men nu meer en meer vast dat een
goed functionerende democratie niet enkel afhangt van de verkozenen en
de ambtenaren maar in grote mate ook van de medewerking van de gewone
burgers.
Om een dergelijke inbreng mogelijk te maken is het noodzakelijk om in
de wetgeving ruime waarborgen te voorzien. Bovendien is het nodig de
rechten en belangen van de burgers tegen mogelijke misbruiken van
overheidsgezag te verzekeren. Deze waarborgen slaan zowel op de
besluitvorming (preventieve rechtsbescherming) als op de bescherming
nadat de bestuurshandeling is gesteld (curatieve rechtsbescherming).
Zonder een dergelijke wettelijk vastgelegde bescherming kunnen de
gewone burgers immers nooit echt wegen op de beslissingen.
In de Belgische wetgeving ligt het controle- en initiatiefrecht nog
steeds grotendeels bij de politiek (het primaat van de politiek).
  Dit heeft voor gevolg dat gewone burgers en verenigingen weinig of
geen wettelijke middelen hebben om het beleid te beïnvloeden. Bovendien
is de ambtenarij strikt hiërarchisch gestructureerd en wordt ze enkel
politiek gecontroleerd. Dit systeem laat weinig ruimte voor
vernieuwing. Ook de kwaliteitscontrole laat te wensen over: er is geen
wettelijk gewaarborgde klachtenprocedure, officieel zijn er dan ook
weinig of geen klachten en alles blijft bij het oude omdat het
officieel allemaal goed gaat
De laatste jaren is er wel meer en meer kritiek gekomen op dit systeem,
(met wantrouwen tussen burger en politiek tot gevolg)
In verschillende wetten werd getracht om de rechten van de burgers
beter te waarborgen: handvest van de gebruiker van de openbare dienst,
ombudsmannen, wet openbaarheid bestuur, procedure in kortgeding voor
milieuverenigingen, mogelijkheid tot vragen stellen in het Vlaams
parlement…
Het gaat hier echter om zeer versnipperde wetgeving, die bovendien in
de praktijk weinig bruikbaar blijkt bij gebrek aan efficiënte  algemene
waarborgen.
Om hieraan te verhelpen zouden een aantal belangrijke wetsaanpassingen
moeten worden doorgevoerd:

Op het vlak van de preventieve rechtsbescherming zou een codificatie
van de versnipperde regels in een algemene bestuurswet (vergelijk:
Nederlandse Algemene Wet  Bestuursrecht) zeker nuttig zijn. De nu reeds
bestaande regels zouden zo meer toegankelijk worden en er zou een
algemeen kader kunnen worden gecreëerd waarin een aantal nieuwe regels
zouden kunnen worden ingepast. Een dergelijke codificatie is ook nuttig
-zoniet noodzakelijk- als basis om de relatie tussen burgers,
ambtenaren en politiek beter te regelen. Stilaan zou er zo kunnen
worden afgestapt van het systeem waarin de goedbedoelende overheid
alleen maar rechten heeft en de onmondige burgers alleen maar plichten.
In een dergelijke basiswetgeving kunnen algemene principes worden
opgenomen zoals: motivering van bestuurshandelingen, openbaarheid,
vertrouwensbeginsel, belangenafweging, hoorrecht, bezwaar- en
beroepsprocedures, adviesprocedures… Om verder tot een meer
participatieve democratie te komen is het vastleggen van dergelijke
basisregels onontbeerlijk. Alleen op die manier kunen de rechten van de
gewone burgers en hun verenigingen verstevigd worden en kunnen zij
volwaardige partners worden. (vergelijk: de situatie van de arbeiders
vóór het totstandkomen van de arbeidswetgeving).

Op het vlak van de curatieve rechtsbescherming zou eindelijk werk
kunnen worden gemaakt van de oprichting van de reeds lang beloofde
administratieve rechtbanken. Deze rechtbanken zouden eenvoudig kunnen
worden ingepast in de bestaande rechtbanken van eerste aanleg. Een
grondwetswijziging is niet meer noodzakelijk gezien de artikelen 160 en
161 van de Grondwet reeds speciaal werden aangepast. (P. Gillaux, Les
jurisdictions administratives: de l’oubli à l’inconstitutionnalité,
J.T. 2003, 125). Dergelijke rechtbanken zijn onontbeerlijk indien men
efficiënte waarborgen wil inbouwen in het bestuurlijk systeem en de
kwaliteit van het systeem wil verbeteren. In het huidig systeem staan
de gewone burgers immers zo goed als machteloos tegenover de
administratie en de politiek. Zij kunnen hun ongenoegen enkel in het
stemhokje uiten. De Raad van State functioneert enkel als een soort Hof
van Cassatie.  Slechts wanneer men een individueel belang kan aantonen
of indien er procedurefouten zijn gepleegd, kan men zich tot dit
rechtscollege wenden,  tenminste indien men over de  nodige tijd en
financiële middelen beschikt. Toegang tot de gewone rechtbanken is
enkel mogelijk in gevallen waarin de fout van een bestuur aantoonbare
schade heeft veroorzaakt. Men kan dan enkel een schadevergoeding
bekomen. Beleidsbeïnvloeding is via deze weg onmogelijk. Wanneer het
bestuur nalaat te handelen of beslissingen neemt die manifest in strijd
zijn met voormelde principes van goed bestuur, kan een gewone burger
en/of een vereniging weinig of niets ondernemen bij gebrek aan een
wettelijk geregelde bezwaar- en beroepsprocedure en bij gebrek aan
onafhankelijke, laagdrempelige administratieve rechtbanken.

Concreet lijkt het aangewezen om een koninklijke commissaris aan te
stellen, die snel en efficiënt te werk kan gaan. Hierbij kan nog
opgemerkt worden dat één en ander, zeker wat milieuzaken betreft,
dringend begint te worden. Door de ratificatie van het verdrag van
Aärhus heeft België er zich immers toe verbonden om ervoor te zorgen
dat zijn burgers toegang krijgen tot informatie, kunnen participeren en
toegang krijgen tot betaalbare, onafhankelijke rechtbanken in
milieuzaken.

Herman Bruyninckx heeft op woensdag, 12 maa 2003 om 08:28
(Europe/Brussels) het volgende geschreven: