[openstandaarden] Open source

Wouter Vanden Hove wouter.vanden.hove at pandora.be
Thu Mar 27 17:59:06 CET 2003

Onno Timmerman wrote:

> Niet vergeten dat artikel in de standaard en zo verwijst naar software
> choice een foundation gesponserd door Microsoft. Er zijn blijkbaar
> heel wat organisaties tegen Vrije software.

Heb je de lijst gezien van die bedrijven?
Behalve Cisco en Micrsoft, staan er alleen onbekende namen op.
Apple? IBM? Sun? HP? Oracle? SAP? Neen.

> Ik vind het eigenlijk belangrijker om een wetsvoorstel te hebben waar
> de overheid verplicht wordt om alleen te werken met software die
> openstandaarden respecteert. Dan kan vrije software en non-free
> concureren.

Ik ga dwarsliggen en zeggen dat ik niet akkoord ben. Het is een
uitspraak die mooi klinkt, maar in wezen onduidelijk is:

1) Wat zijn open standaarden?
Zal de industrie dezelfde defintie hanteren dan ons? Dat zal uitdraaien
op een typisch compromis.
Laat ons ook niet vergeten dat het ISC voorstander is van patenten in
open standaarden, wat ze voor ons dan geen open standaarde meer maakt.

2)  "product X respecteert open standaarden" . daarin zijn heel wat
gradaties mogelijk
vb in  MS Word  "save as" :
Word 97 file, Word 2000 file, gesloten formaat A, gesloten formaat B, en
helemaal onderaan het lijstje "open standaard A volgens MS norm".
Is dit dan voldoende om aan bovenstaande bewering te voldoen?

3) Interne bediende A comuniceert met interne bediend B via gesloten
formaat, "omdat het toch zo gemakkelijk is"?
Naar communicatie met derden toe, gebruikt met altijd open standaarden.
Is daarmee voldaan aan bovenstaande bewering?

4) Ik vind dat de overheid zelf CONTROLE moet hebben over HUN EIGEN
ICT-INFRASTRUCTUUR, en niet de industrie.
Open standaardjes zijn daarvoor veel te zwak.
Dit is dus voor mij de centrale vraag: "Wie is baas over de overheid op
vlak van ICT?"
Zijzelf of de industrie?
Is het de industrie die de overheid eisen oplegt of verkiezen we liever
het omgekeerde?

Wouter.

> O ja de notie dat vrije software niet commercieel is moet ten alle
> tijde vermeden worden want dat is ronduit niet waar! Maar het is wel
> iets wat direct overgenomen word door de onwetende denkent dat vrij
> software/opensource niet commercieel is!

Natuurlijk beseffen wij toch dat dergelijk foutief taalgebruik een
doelbewuste strategie is?