[openstandaarden] Open source

Mattias Campe mattias.campe at rug.ac.be
Mon Mar 31 01:20:25 CEST 2003

Geert Uytterhoeven wrote:

> Inderdaad. En je vergelijkt best met andere industrietakken. Geen enkele andere
> overheidsbestelling geraakt goedgekeurd als (a) het produkt niet voldoet aan de
> geldende standaarden voor interoperabiliteit (`open standaarden') en (b) er
> geen `second source' voor beschikbaar is (protectie tegen user lock-in), dus
> waarom geldt dat niet voor IT?

Geen enkele overheidsbestelling geraakt goedgekeurd als...
(c)...het nergens anders gebruikt wordt.
'k Heb zo ooit es in de Fnac gestaan en er was iemand uitleg aan het
vragen over of hij MS Office op z'n PC kon krijgen. Die man aan de balie
zei dat hij anders StarOffice tegen hun goedkopere prijs kon krijgen,
met grotendeels dezelfde functionaliteit. StarOffice klonk hem echter
niet zo bekend en de oren en het gesprek kwam helaas vlug terug op MS
Office.

Een eindgebruiker en de overheid zijn natuurlijk wel niet dezelfde, maar
herinner je Bill Gates bezoek aan België, ik had toch sterk de indruk
dat X (ik weet haar naam nt meer), sterk gevleid was dat "den Bill" een
  bezoekje aan ons klein landje kwam brengen. En herinner je ook de KISS
overeenkomst: vr de overheid leek het waarschijnlijk alsof ze de oorlog
gewonnen hadden, maar eigenlijk was het gewoon een veldslag in 't hol
van Pluto...

En een pseudo-standaard is dan nog nt eens per definitie slecht, als de
BIN-normen zeggen dat je je kantlijn op 2,5 cm moet tekenen, maar
iedereen doet het op 2 cm, dan is daar op zich geen probleem mee.
Natuurlijk, als die pseudo-standaarden gesloten zijn, dan is dat wel een
probleem.

Wat ik bedoel is dat zelfs al heb je een open specificatie, tot zelfs
open standaard, dat dat niet per definitie gaat gebruikt worden.

De 2 punten van Geert in acht nemende zou ik zeggen dat een
overheidsbestelling het volgende (alle 3 inclusief) in acht kan/moet nemen:
(1) voldoet de besteding aan geldende standaarden voor
interoperabiliteit (bv. OASIS en OOo ; w3c en html)?
(2) is er nog een interoperationeel alternatief, m.a.w. user lock-in is
niet gewenst (bv. OOo en StarOffice ; Internet Explorer en Mozilla)?
(3) wordt het voldoende gebruikt (als bv. Duitsland succesvol
OOo/Mozilla gebruikt, dan kan België rap volgen, wat ook de kosten van
het onderzoek  "is deze sofware wel bruikbaar" kan drukken)?

Helaas, als het op IT aankomt blijkt de overheid enkel oog te hebben vr
puntje 3, met alle gevolgen vandien...

mvg
Mattias