[openstandaarden] EUCD en Software Patenten

Dieter Van Uytvanck dietvu at village.uunet.be
Sat May 10 18:21:42 CEST 2003

Tijl Vercaemer wrote:
> -> Zijn de EUCD en het voorstel over software patenten 2 verschillende
> dingen (ik dacht van wel)

De EUCD heeft te maken met auteursrechten en het verbieden om bijv.
kopieerbeveiligde cd's te kopiëren.

> -> Als het twee verschillende dingen zijn, hoe heet de wet, of wat het ook
> mogen zijn, over die software patenten? (dan kan ik ergens concreet naar
> verwijzen als ik politici mail)

Het is een onderdeel van een nieuwe Europese octrooiwet. Om heel precies
te zijn, het is een "directive proposal" met de veelzeggende titel
COM(2002)92 2002/0047 .

Een amendement dat software niet patenteerbaar maakt is te vinden op:
http://swpat.ffii.org/papers/eubsa-swpat0202/prop/index.en.html

> -> Hoe staat het met teze twee zaken?  Waneer wordt er waar over
> gestemd?  Wat is er donderdag beslist?

Donderdag was gewoon een hoorzitting over de invloed van
softwarepatenten op KMO's, daarop is niets beslist. Korte samenvatting:
de KMO's staan niet te springen om sw-pat. maar de grote
lobby-organisaties (lees: de grote bedrijven en advocatenkantoren)
zullen het wschl. kunnen doordrukken.

Ik geloof dat het voorstel voor swpat. ergens deze week gestemd wordt.

> -> Bestaat er in Vlaanderen een actiegroep zoals de AEL die aan lobying
> doet?

Niet direct als groepering denk ik. Maar voel je vrij om ook een paar
politici te mailen/bellen. Meer info (o.a. telefoonnummers en of er al
iemand bezig is met een EU-parlementslid) op:

http://www.ffii.org/ffii-cgi/eintrag?m=login&l=en

> Voor zover ik het begrepen heb krijgen de lidstaten nu de tijd om de EUCD
> in hun eigen wetgeving te gieten.  Hoeveel tijd hebben ze daar voor?  Hoe
> ver staat Belgie daarmee en wat als een lidstaat dit niet doet?

Geen idee, die EUCD volg ik niet zo.

> Is er voor die patenten een gelijkaardige regeling?  Of is er nog helemaal
> geen?

Softwarepatenten bestaan in se nog niet in de EU. In de vorige EU-wet is
een artikel opgenomen (52) dat software expliciet uitsluit. Er zijn wel
al patenten toegekend op software maar ik vermoed dat deze bij een
rechtzaak niet geldig zouden zijn.

> Waarom vind ik op fsfeurope bijna geen info hierover?  Zoek ik niet goed
> genoeg?  Of is dat niet 1 van hun prioriteiten?

FsF Europe werkt hiervoor sterk samen met FFII.

www.ffii.org

> Veel vragen in 1 keer, maar als je me een url kunt geven waar ik concrete
> antwoorden vind, ben ik al zeer tevreden.  Ik vind veel algemene info
> (waarom de EUCD zo'n ramp is, en waarom software patenten nergens goed
> voor zijn) maar concrete antwoorden op mijn vragen ben ik nog niet
> tegengekomen.

Op de genoemde website staat *verschrikkelijk* veel info.

Groeten,

Dieter